FANDOM

"Er det for begyndere"

~ Hende den lækre fra parallelklassen om italiensk

Italiensk er et sprog bestående af lyde i stedet for ord. Der findes f.eks. ingen ord for nogen former af matematiske begreber eller diverse former for kunst. Til gengæld er der lige så mange lyde for forskelige slags pasta, som grønlænderne har for sne.

Historieredigér

Italienere har fra naturens side svært ved at være stille. Derfor larmer de meget. Det var på den måde, latin udviklede sig fra at være et fint sprog til en masse lyde. Alle behøvedes jo ikke tale ligeså fint som Paven, så italienernes aktive væremåde fik sat fut i de gamle lyde, og i 1612 fik de skrevet dem ned med bogstaver og puttet i en ordbog. Ved samme lejlighed fik de romertallene med.

30px-Cquote1 svg IV 30px-Cquote2 svg
Italiensk lyd for 4

Udtaleredigér

Italienske lyde skal altid råbes højt. Nogen siger, det er fordi, italienere ikke er gode til at høre. Andre siger, det er fordi, at folk ikke kun kigger på hænderne, som også er en stor del af kommunikationen.

Desuden er italienerne ikke vant til at udtale ord uden en vokal til sidst, så der kommer næsten altid et -øh? på, når de ikke helt ved, hvordan de skal slutte. Det er den italienske accent. Prøv selv.