FANDOM

Indsamling

En reklame for et indsamlingsshow, der virkelig rammer hovedet på sømmet: Kræft opprioriteres, medens grotesk ubehagelige sygdomme som Fibromyalgi nærmest ignoreres[1].

Et Indsamlingssshow er en månedligt tilbagevendende begivenhed på tv, hvor værts-kanalen inviterer enhver kendis der ikke tjener nok til at leve af sin kendis-faktor, til at komme på tv at tage telefoner, synge de samme sange som til DR's Juleshow[2] og vente på at Dyne-larsen dukker personligt op for at få lidt billig reklame.

Hvorfor mon?redigér

Officielt er årsagen til indsamlingsshows, at man samler ind til velgørenhed, men hvis man lige tager ja-hatten på og kigger lidt objektivt på disse shows, dannes følgende fakta: I dansk regi er det primært TV2 der tigger samler ind, og det er en kendsgerning at denne kanal stort kun laver billigt lort[3]. Med et indsamlingsshow har de ret til at få dækket alle omkostninger til produktionen af showet[4], hvilket vil sige, at det folk faktisk samler ind til, er en given kanals tv-produktion for et hel-aftensprogram[5]! Hvis man er rigtig snedig, bemærker man også lige TV2's "jeg støtter-brocher": Fra ca. 2012 og frem er det den samme broche hver gang, hvilket naturligvis gør det nemmere at sælge - det er jo den samme man køber, om man "knækker kræften", "knækker kulden" eller "knækker opsparingen".

Mere af samme skufferedigér

Indsamlet indtil nuredigér

  1. Børnecancerfonden får 48.000.000 kr, hver gang paraplyorganisationen "Sjældne Diagnoser" får 700.000 kr - sidstnævnte har på listen, 30.000 medlemmer der ikke skal regne med at nå forældrealderen.
  2. Undtagelsen er "Afrikasangen" fra 80erne.
  3. Se selv deres programflade.
  4. Typisk ca. 5.000.000 kr
  5. Og hvis (når) de nævner det i ugen op til, er det "relevant for sagen", og berettiger derfor til at få hele ugens tv betalt.
  6. Bogstaveligt talt: alle shows ligner hinanden, nu om dage.