FANDOM

Inderhavn1
Ondergavn2
Inderhavn3
Inderhavnsbroen er Danmarks første virtuelle bro som går fra Nyhavn til Christianshavn. Den er udtænkt af Kunstneren Kristian Hornsleth med det formål at lære den brede befolkning og de lande vi normalt sammenligner os med, at brobygning er en personlig ting og det at starte ud på en bro er ikke det samme som man vender tilbage i live.

Historie og planlægning redigér

Man har før haft virtuelle broer i Københavns havn, men det har nok i højere grad været det altid farverige værtshuspublikum i Nyhavn, som har ment at de var der. Efter at Københavns Brandvæsen havde samlet tilstrækkeligt mange fulderikker op fra vandkanten mente man i Borgerrepræsentationen at nu var det på tide at folk kom helt derud hvor de ikke kunne bunde. Det udmøntede sig i adskillige forslag til broer, men hvor det så var meningen at man kun ville opføre halvdelen.

Indvielse redigér

Som den første bro i Danmark gik man ikke over broen ved indvielsen. Overborgmester Frank Jensen sagde ved ceremonien at han havde prøvet at falde i vandet tilstrækkelig mange gange, så det kunne han nok godt undvære alligevel.

Copenhagen Marathon 2016 redigér

Man har planlagt at løberne i 2016 skal passere broen hele fire gange. Ud fra at man ved at mange af deltagerne også har gennemført en Ironman, som netop afslutter med et Marathonløb, og med den årlige Hubertus-jagt in mente hvor de fleste af tilskuerne stiller sig ved Magasindammen i Jægersborg Dyrehave, for at se de rige svin bliv sendt rundt i sølet, har man valgt denne effektfulde rute for at lokke flere turister til byen.