FANDOM

Huset2

Afsnit 1-84, scene et-eller-andet.

"Huset på Christianshavn var grundlæggende ringe lavet. Serien mangler udsyn, kunstnerisk frihed, seksuelle udskejelser, tjekkiske statister, og frem for alt min egen familie."

~ Ole Bornedal

Huset på Christianshavn er et feministisk hovedværk om arbejderdanmarks strabadser, illustreret gennem en relativt stille sidegade i det sydlige København[1]. Serien tager sit udspring i en fattig pædagog og hendes luddovne studenterkæreste der flytter ind i en faldefærdig rotterede, og begynder at betale husleje for en "bolig" der end ikke kan godkendes til at holde dyr i. Som nabo får de en kriminel gentleman[2], der sjældent optræder i serien. Underboerne består af Egon og småborgerlige Karla, Hr. og Fru Dyrehandler Clausen, Olsen og hans godtepose af en frue - den forstandige Ellen, samt naturligvis alkoholikeren Meyer. På den anden side af gaden bor værtshusholdersken Emma, der aldrig undrer sig over at de unge på kvisten gradvist forvandles til én fyr, Bo, og derpå Fru Hammerstedt der totalt overtager serien.

Da arbejdere traditionelt får flere børn end de har råd til, er der i huset hele 2 stk., William og Bimmer, som skal passe sig selv medens mødrene tager på charterferier for husholdningspengene.

Huset1

Huset i Amagergade, set fra bagsiden. Anno 1978.

Karakterer[3]redigér

Vidste du i øvrigt
at samtlige ovenstående også optræder, af udseende, i andre sammenhænge?[5]

Arbejdernoterredigér

  1. Stop det! Christianshavn er en del af København - de to blev lagt sammen for 300 år siden.
  2. Selvom det ligner Egon Olsen er det ikke ham. Egon Olsen bor et par etager længere nede.
  3. Der drikker mere end de burde.
  4. Hans druk består af danskvand.
  5. Det er nemlig såkaldte skuespillere.