FANDOM

Drachmann2

Her ses Drachmanns selvportræt, Prinsessen på Grønærten (1862).

"Mage till Sjuft kender Jeg Faa - Af Selvskrevene texter Kender jeg Ingen!"

~ H.C. Andersen om Holger Drachmanns plagiering.

Holger Drachmann (blandt venner Drukmand) var en socialt bevidst kunstmaler og digter, der hang ud med fiskere, provokerede Øvrigheden, skræmte adskillige kvinder væk, og nu mest er kendt for at tage eventyret "Svinedrengen" og udgive den som syngespil under titlen "Der var engang".

Privatlivredigér

Drachmann blev gift i en relativt ung alder, men da han også samlede på konserverede hoveder fra misdannede gnavere, holdt forholdet kun 3-4 år. Drachmann havde ingen forståelse for, at hans - på dét tidspunkt - 179 afskårne gnaverhoveder ikke just charmerede konen, når de stod placeret i spisestuen og på konens natbord. Konen Vilhelmine klagede angiveligt sin nød til Drachmann, og bad om at samlingen blev sat ind i gildesalen, som var placeret i tilknytning til spisestuen, kun adskilt af en dobbelt glasdør. Lokalet var ca. 40 kvadratmeter, og tomt udover en række reoler langs væggene hvor intet var placeret, dvs. et på alle måder perfekt lokale at opmagasinere samlingen i. Drachmann kvitterede for spørgsmålet med at tømme tre af beholderne ud i konens seng - medens hun lå i den. Derefter udsendte Drachmann eventyret "Hun duede ikke" under titlen "Min kone".

Drachmann

Holger Drachmann dannede skole for excentriske forfatteres udseende, til gengæld dannede han også skole for alle tølperes måde at skræmme kvinder væk på.

Efter skilsmissen, hvor Vilhelmines nye mand faktisk adopterede datteren, fik Drachmann et forhold til to unge kvinder på samme tid. Ved et morsomt tilfælde var de søstre, og også denne gang gik forholdene i vasken: Drachmann var misundelig på kvindernes kjoler, og da de nægtede at låne ham deres tøj slog det klik for Drachmann: den ene søster solgte han til en Mauretansk slavehandler han mødte i Viborg, men den anden søster druknede han ud for Langelinje i København. Dagen efter udsendte han eventyret "Den lille Havfrue" under titlen "Havfolket".

Holger Drachmann døde i 1908, 61 år gammel, kun 26 dage efter at have udgivet "Livsens Ondskab" under titlen "Tolderen".