FANDOM

Hjallerup

Mon ikke dette billede står på nethinden - en mand som trækker en hest og hestekrejleren som pønser på hvordan han skal snyde sælgeren.

"Hjallerup marked is the best damn marked in the whole verden! All is muligt! I købte one gang a whole masse sten!"
~ Kræmmer Villy - formand for DIKF om Hjallerup marked

Hjallerup er hjemstedet for landets mest famøse kræmmermarked, og fødebyen for Kjeld fra Farlig Fredag.

Den Hjallerupske historieredigér

Byen blev startet i den yngre stenalder, af nogle af verdens første kræmmere. Dengang bestod handlen hovedsageligt af sten, og dette ses stadig tydeligt da der stadig foregår stenhandel i smug bag lukkede døre. Efter Gorm den Gamle ved lov forbød handlen med sten, har markedet udviklet sig i dag til også at omhandle heste og ragelse.

Mange internationale kræmmere flokkes årligt til denne del af det nordlige Danmark, for at prøve lykken. DIKF - Det Internationale Kræmmer Forbund beskriver Hjallerup som kræmmernes svar på Amerika - markedet hvor alt er muligt.

Hjallerup er også kendt for den voldsomme avl af dværge, som senere skal forsøge at spille Hjallerups lokale amatør fodboldklub, op i de højere rækker. D. 24-11-2014 lancerede Hjallerup verdens første Pølsevogn, som har lukket 24/7 - den er placeret midt på Hjallerup torv. Pølsevognen tiltrækker mange skæve turister, som pryder Hjallerup torv, og især asiater er synlige i bybilledet med der kæmpe kameralinser som fotografere pølsevognen.

Udenfor byen ligger et stykke af Hjallerups kulturarv - som mest er kendt for, at være det mest ubrugelig man kan investere i.