FANDOM

Helsinge er med sine knap 15.000 indbyggere den geografisk centrale by i den del af Nordsjælland, der ikke er Whiskybæltet, men snarere Roundup-bæltet. Byen er desuden berømt for sine tilkørselsforhold og sin byplanlægning, der regnes for skoleeksempler kaosteori.

Helsinges historieredigér

Byen blev grundlagt af Van Helsing i 1776, samme år som amerikanerne smed teposer i Atlanterhavet. I 1897 kom Mor Grib til byen, og hun udvidede byen, der på det tidspunkt kun bestod af tre ludere og en lommetyv, med togstation, posthus og pizzeria.

I 60'erne begyndte Helsinge at vokse, idet den blev befolket af eksiljyske akademikere, der længtes hjem til kartoffelmarkerne i Jylland, men som samtidig ville bo i nærheden af deres velbetalte job i København.

I 1977 blev Venstre-guden Thor P. valgt som borgmester i Helsinge. Han havde en klar vision om, at Helsinge skulle eje hele verden, og til det formål havde han fået fremstillet nogle store, fine tusindårsmodeller, som viste, at det godt kunne lade sig gøre, hvis helsingenserne ydede en ekstraordinær indsats frem mod år 2977. Selv tog Thor nogle af de mange penge, han havde fra sin fortid som direktør for Jysk Rengøring og investerede dem i en masse godser og slotte rundt om i landet, og han sørgede altid for at have alle lamperne tændt i alle ejendommene, dels for at vise omverdenen, at her boede Helsinges almægtige bykonge, dels fordi han, med alle sine boliger, fra tid til anden naturligvis glemte, i hvilket hus han havde bopælspligt.

I Thors borgmestertid skete der meget med Helsinge. Blandt andet blev byens fine gymnasium bygget, så andengenerationsjyderne fra før ikke behøvede at tage helt til Hillerød for at uddanne sig, men efterhånden blev gymnasiet også populært hos de lokale bondeknægte fra bla. Græsted og Vejby, heriblandt senere statsmedister Lars Uløkke Rasmussen, der terroriserede uddannelsesinstitutionen tilbage i midtfirserne.

Efter Thor i 1986 forlod kommunalpolitik for en plads i Danmarks største børnehave (læs Folketinget), fik Helsinge en mere tilbagetrukket tilværelse som soveby for både Hillerød og København, og byen er flere gange blevet kåret som Danmarks søvnigste - i skarp konkurrence med bl.a. Ikast og Vojens. Til Helsinges forsvar skal det dog siges, at rigets mest elskede tv-vært, Morten Resen, er født og opvokset i byen, ligesom Danmarks 38. mest populære forlystelsespark, Nordsjællands Sommerpark, lå på en pløjemark lidt uden for byen, indtil den (forholdsvis ubemærket) gik i betalingsstandsning i 2001.