FANDOM

Helge1

Helge Kjærulff-Schmidt, portrætteret til "Alt for Damerne".

Helge Kjærulff-Schmidt (født i forrige årtusinde, død 76 år senere) var en dansk skuespiller der trods et imponerende repertoire af film-, teater- og stemmeføringsroller, nu stort set kun er kendt som den barne-numse-tæskende "Lærer Andersen"[1] fra tv-serien "Matador".

Værste Svinerredigér

Kjærulff-Schmidt torpederede dansk revy-historie i 1944 med en ekstremt satirisk sang om adel-, borgere-, præster- og bønder[2], hvor han stod med en dannebrogs-pyntet høj hat, en kæmpe tegning af det danske samfund, en rumsterstang og en pegepind, og sang om vores virkelighedsfjerne andedam. Denne sang - og for den sags skyld hele forestillingen - genbrugte man i Cirkusrevyen i 2006, hvor Ulf Pilgård sang en moderniseret version. Og fik en pris for den.

Selvom Kjærulff-Schmidt ikke selv skrev den[3], blev den helt ustyrligt berømt, og blev faktisk sunget på gader og stræder helt op i 1980erne[4], hvor enkelte skolebørn spurgte hvilket sprog der synges på, da de ikke kendte ordene Dyder & Synder.

Helge-prisenredigér

Denne særlige meritokratiske tilkendegivelse blev indstiftet af Spademanns Leksikon[5] specifikt for at hylde Kjærulff-Schmidts bidrag til Ulf Pilgårds karriere. Modsat børnehavepriser som "Oscaren" og "Nobels Fredspris", gives Helge-prisen[6] kun når nogen udmærker sig ved at berige verden.

Kjærulff-Schmidts Nyanskaffelserredigér

  1. Du ved, ham der døde af sin sexlyst til Misse Møghe.
  2. Ingen husker længere omkvædets ordlyd.
  3. Det var en folkemelodi som Poul M. Jørgensen satte sejl tekst til.
  4. Hvis man ser bort fra de få der sang den efter 9/11.
  5. Idag, faktisk
  6. Ja, faktisk spademanns priser generelt.