FANDOM

Heil1

Her viser Føreren hvordan man udfører en korrekt hverdagsheil uden egeløv

Heil2

Her er en af de stolte apostle

Heil betyder på tysk helbredelse, og blev brugt i forbindelse med hilsenen "Heil Hitler" af nazi-tyskland, hvilket dermed betyder "helbred Hitler".

Ordet heil blev ligeledes brugt af nazi-tyskerne i hilsenen "Sieg Heil", hvilket egentlig ikke betyder noget - det lyder bare fedt! Desuden bliver ordet "Heil" også brugt som efternavn i de fleste kulture og lande rundt omkring i verden, ligesom forskellige gradbøjninger af ordet "Heil" også bruges som efternavn fx heilinger, heilersen, heilson og selvfølgelig heiler. Navne som "Muhammed Heiler", "Osama bin Heilersen" og ikke mindst der folkekære nordkoreanske navn "Kim Heil Un" er derfor ikke ualmindelige navne.

Historien bag Nazi-hilsen redigér

Det hele startede med Russell Crowe, som i 2000 i forbindelse med Gladiator-filmen, gik rundt og "heilede" til alle hans soldater. Dette synes Adolf Hitler så ret fedt ud, så derfor valgte han at adoptere denne hilsen i sit 3. rige med følgende begrundelse;
"Det ser jo fedt ud."

~ Hitler om det at heile

Mange historiker mener dog ikke, at dette var den sande grund til indførelsen af denne hilsen. De mener blot, at Adolf Hitler var for doven til at rundt og give hånd til alle mulige mennesker, og derfor slap nemt om det ved blot at heile.

Det er stadig meget uklart, hvorfor Hitler valgte at tilføje opråbet til heil-hilsenen såsom fx "Heil Hitler" og "Sieg Heil". Men som mange mennesker senere dog har påpeget, så kunne det være svært at se om en person rent faktisk hilste eller blot pegede, hvis ikke også opråbet blev andvendt i forbindelse med den strækte arm.

300px-Hitler rapper
"...Det var sgu da dengang vi var besat..."

Denne Artikel hylder med Respekt, de ubetydelige Fænomener som forekom i 1940'erne.