FANDOM

DanskRigs
Harald-3-Hen

Her er så et lillebitte billede af Harald Hen. Man aner, hvor ideen til tordenskjold-tændstikkerne kom fra, ikke?

Harald 3. Hen, 1041-1080, var konge fra 1076. Han var søn af Svend Estridsen og en af hans mange friller.

30px-Cquote1 svg En ypperlig mand og en meget retfærdig hersker! 30px-Cquote2 svg
Roskildekrønikens dommerpanel

Hvad betyder Hen?redigér

Palin

Harald mens den hellige grav var velforvaret.

Det betyder blød hvæssesten. Om det er kærligt ment? Måske. Måske ikke. Når man har slebet sværdet tilstrækkelig længe med den bløde hvæssesten, så er det så skarpt, at man kan skære pubeshårene af en myre. Hvis ellers man kan finde sine briller.

Og Harald Hen var rigtig skarp. Se længere nede.

Da farmand Svend døde, stod valget mellem Harald og hans bror, Knud, der senere ville få tilnavnet "den hellige", fordi han altid rendte efter nonner. På Isøre Ting mødtes høvdingene og de to kandidater fik lov at føre sig frem. Knud svor, at han ville invadere England, mens Harald ikke svor andet, end at han ville regere retfærdigt. Det sidste var jo noget helt nyt, så Harald blev valgt til konge.

Hvad syntes Saxo så om ham Hen?redigér

Ikke Ham Hen, Harald Hen, ikke. Saxo skrev om ham, at han var en blød mand, der stod for de mere kvindelige værdier, som jo også i dag har vundet positivt indpas i såvel statsforvaltningen som Frømandskorpset. Dog havde han foretrukket, at høvdingene ved Isefjorden havde valgt lillebror, Knud den Hellige til konge istedet for. Men det måtte altså vente i 4 års tid.

Hvad gjorde han for sultens slavehær, ham Hen?redigér

Ham Hen var helt økologisk, sådan set. Det var nemlig sådan, at alle havde ret til at udnytte Danmarks skove og vandområder, når de ikke lige var ejet af nogen bestemt, fx ved at lade sine svin græsse. MenDe lede, kapitalistiske herremænd havde dog ødelagt dette for de stakkels undertrykte arbejdere, så Ham Hen måtte ryddet ordentlig op i møget; Han forbød herremændene at forbyde arbejdere, at ... osv.

Og penge, hvordan var det med penge?redigér

Bortset fra det, indførte Harald Hen møntmonopolet i Danmark - efter svensk forbillede, men dér drejede det sig om sprit. Så nu var det slut med at hamre sine egne pengesedler ude i smedjen, nej, man var nødt til at bruge de kongelige sølvpenge, med billede af Harald på, nemlig. Dette møntmonopol har holdt sig helt op til vor tid, selv om scannere og blækprintere igen har gjort det lukrativt at fremstille sine egne 450 krone-sedler.

Og og og - kirken! Støttede han kirken, hva'?redigér

Gu' gjorde han da så! Han havde et godt forhold til paven - og nogle kordrenge - men det er en anden historie.

Harald Hen havde kongens fulde opbakning i kampen mod sine nedrige brødre, der luskede rundt oppe i Norge og pønsede på at overtage kronen. Disse luskede brødre skrev til paven, om ikke han nok ville hjælpe dem med at stjæle kongetronen, men han sagde sgu nej. Paven fik i øvrigt en modpave samme år som Harald Hen døde... Et tilfælde? Hmmmm!

Fik han nogen børn? Og hvordan lavede han dem?redigér

Harald var gift, men døde barnløs. Hans meget kristne far mente ikke, at det var nødvendigt at lære ham om blomsterne og bierne:

30px-Cquote1 svg Jeg har som sådan ikke noget imod sex, jeg vil bare ikke ha' det svineri i mit hjem! 30px-Cquote2 svg
Svend E.

Hvordan døde han, åhr sig det nu!redigér

40pxKlumme
Gravstenen i Dalby Kirke
Ifølge sagnet er Harald Hen begravet ved Dalby Kirke i Skåne, som dengang var dansk bispesæde. Under forsøg på at flytte stenen, så vi kan se, hvordan Harald så ud, er den knækket midtover og samlet med gamle kramper. Der står ikke noget navn på stenen, heller ingen adresse eller telefonnummer, så intet kan verificeres via krak.dk. Vi vælger dog at tage sagnet for pålydende, da det er langt det letteste.

Ja, hvordan døde Han? Vi ved det ikke. Men da han havde nået den høje alder af 39 år, er han sandsynligvis blevet myrdet, ligesom alle andre konger i de år. Fundet af et brugt kondom bag gravstenen i 1999 tyder dog på, at han har lært nogle ting i efterlivet, som der ikke blev plads til i levende live.

Google2
Den mægtige søgerobot Google er fuldstændig pjattet med Harald Hen.