FANDOM

Mohawk1

Her en autentisk mohawker med håret holdt oppe med husblas. Man behøver ikke at ligne en filial af jemogfix for at kunne kalde sig mohwaker...men det hjælper

Mohawk2

Her en luksus-mohawker som lige skulle have lidt ekstra lir

"Jeg er lige så flad som min mohawk"

~ David Beckham om sin kønsbehåring

Har du altid ønsket dig en hanekam på din cykelhjelm?
Så smut ind på cykelhjelm.com og find en udsmykning som passer til netop din personlighed

Googlead

En hanekam (også kendt som mohawk eller cherokee) er ikke en kam som bliver brugt til at frisere haner. Nej, en hanekam er traditionelt set en frisure som punkere i 1980'erne og andre livsforladte organismer udsmykkede sig med, når de ville have opmærksomhed fra samfundet.

En hanekam er desuden det stik-modsatte af munkefrisure.

30px-Cquote1 svg Neeij, jeg gider sgu ikke snakke om hår! 30px-Cquote2 svg
Stein Bagger

Historieredigér

Hanekammen - eller Mohawk'en som den oprindeligt kaldes - har sin oprindelse fra en indianerstamme fra det nordlige Indiana,USA, kaldet Av'mi'hawk. Denne indianerstamme brugte mohawk'en til deres noget specielle parringsdans, nemlig hvor mændene kørte deres mohawk op imellem balderne på en nyindfanget bison. Fedtet fra pelsen skulle nemlig give mohawk'en en strittende position og en meget særpræget duft (den lugt som altid er hjemme ved gamle mennesker).

Den hvide mand fandt ud af, at hvis de udnyttede denne frisure, kunne de nemmere nærme sig med indianerkvinderne. En senere kendt sherif, Lucky Luke, fandt endda ud af, at hvis man stak hænderne ned til sine nødder, virkede det samme trick; på den europæiske kvinde virkede det også.

30px-Cquote1 svg Ska' du ha en på mohawk'en?! 30px-Cquote2 svg
Elvis Presley

Udbrud fra reservatetredigér

I moderne tid er det blevet mere og mere populært blandt hårdtpumpede unge mennesker, at udsmykke sig med det der populært sagt kaldes for landingsbane hanekammen. Her afviger man på mange måder fra den traditionelle høje og farverige hanekam, til den meget lavere hanekam, som kun lige markerer en hårvækst på den skaldede hovedbund. Med udviklingen indenfor hanekam-industrien, spår forskere derfor ikke hanekammen nogen lang levetid, eftersom den bliver mindre og mindre fra hvert år der går.

Udseende og social debriefing ved en autentisk mohawk (men ret ung)redigér

Hanekammen er en streg af hår, midt på hovedet, hvor alt andet er klippet kort. Nogle punkere og andre autonome vælger at lade deres hanekam blive lang, mens dem der har lidt mere magt i samfundet vælger at lade deres hanekamme være tynde.

Se ogsåredigér