FANDOM

Hojert

Langt ude i marsken ligger Højer og skutter sig bag et dige, der dog ikke altid kan dæmme op for det vilde vesterhav. Pælen viser, hvor højt de enkelte stormfloder har fået vandet til at stige

Højer [1] er en lille by i det sydvestlige Jylland, hvor der bor omkring 1.100 sjæle [2] og cirka 349.000 får, geder og lam.[3] Byen er mest kendt for sin sluse, som blev bygget i 1861 sammen med diget til Siltoft. Slusen lukker vandet fra grænsefloden Die Widau ud i Vadehavet, da det halve af Sønderjylland ellers ville blive oversvømmet hver gang det er højvande.[4]

Højer [5] er det fladeste sted i Danmark, næst efter din søsters brystkasse.

Demografiske betragtningerredigér

Desuden adskiller byen sig fra andre danske byer ved at ingen mennesker i Højer nogensinde bevæger sig udenfor hjemmets fire vægge, hvilket gør Højer ideelt til at gemme lig eller baconfedt, da ingen sandsynligvis vil bemærke noget eller være berørt nok af det til at skænke det en tanke.

Gennemsnitsalderen i Højer vurderes til at ligge et sted mellem 80 og 130 år, men de kummerlige forhold ved vestkysten får de fleste til at virke endnu ældre. Omkring 10% af indbyggerne er desuden tilflyttere, der enten går på en af byens efterskoler eller blot drøner rundt på knallerter, kaster med kanonslag og sælger hash.

Højer har tidligere været tilhørt Tyskland, hvilket betyder at et stor del af befolkning snakker tysk. Derfor har man som dansk turist i Højer ikke har en jordisk chance for at forstå, hvad de lokale siger, da de enten snakker tysk, jydsk eller bajersk.

Fladtrykte fodnoterredigér

  1. aka Danmarks røvhul
  2. spørgsmålet om hvorvidt jyder har en sjæl diskuteres livligt i klerikale kredse
  3. disse dyr færdes ude i forlandet, bag det fremskudte dige
  4. når det er stormflod, lukker man sluseportene, så Møgeltønder, Sæd, Tønder og de andre byer i omegnen bliver oversvømmet med ferskvand i stedet for havvand
  5. der ligesom Doktor Pjuskebusk bedst er kendt for deres pølser