FANDOM

"Careful with that axe, Eugene!"

~ Pink Floyd om økseskræk

Ingenhoejdeskraek

Højdeskræk er et velkendt fænomen, der opstår, når du en sen nattetime har røget en bønne og går udenfor, så dit vankundige blik har uhindret adgang til den mørke nattehimmel med alle stjernerne.

Pludselig vil din ellers træge hjerne opfatte, at du betragter et uendeligt dyb over dig, og du vil mærke en distinkt lethed bemægtige sig din indolente krop med de spaghettiagtige lemmer. Først vil dit motoriske apparat og dit autonome nervesystem registrere, at du er i fare for at falde op og ud i dette dyb, og hurtigt derefter (mellem tre og syv minutter) vil din bevidsthed konkludere, at du er ved at blive suget ud i rummet. Du vil da huske din farfars kloge ord ...

"Man er ikke fuld, så længe man kan ligge ned, uden at holde fast"

~ Morfar om beruselse

... og din reptilhjerne vil beordre dig til - hurtigt muligt - at kaste dig ned på den trygge jord og holde fast i noget. Du har fået et anfald af højdeskræk.

Og det modsatteredigér

Det modsatte af højdeskræk er dybdeskræk, som du oplever, når du befinder dig i nærheden af store dybder (over 35 centimeter og nedefter). Begrebet bliver ofte forvekslet med højdeskræk, men er i praksis det omvendte.