FANDOM

Hv2

Hærværk i U-lande.

Hv1

Hærværk i Danmark.

Hærværk er en kunstnerisk udtryksform der dyrkes af soldater, militser og utilpassede klaphatte med en vis' opbakning i den kreative klasses kulturradikale undergrundsmiljø.

Hærværk som kriminel handlingredigér

Det er egentlig ikke så kompliceret, "Autonome"[1]: hærværk er når man ødelægger andre folks ejendom, også er det ligegyldigt om I bruger brosten, jernrør eller sprittusch.

Hærværk som kunstformredigér

De fleste mennesker her på kloden betragter hærværk som en dårlig ting, da ordet sådan set betyder "det som en hær udfører (mod et landområde, red.)", men i Danmarks større byer - i særdeleshed hovedstaden[2] - er kriminelle handlinger såsom graffiti og smadrede elpærer ophøjet til kunst. Ingen har dog endnu fået den fantastisk dårlige idé, at udnævne Gaza City eller Beirut til Københavns kultur- og venskabsbyer, da alle inderst inde godt ved at det er pisse-grimt når folk skriver Lotte sutter - ring ved midnat og Gruffle da Muzzle på et DSB-sæde[3]. Og så har vi endnu ikke lavet en humanistisk kontekstuel analyse af de udbombede boligblokke som "Hærværk" faktisk er, udenfor Danmark[4].

Kan vi komme det til livs?redigér

Tja, hvem ved. Prøv om du kan finde en fairtrade-købende kulturradikal speltkusse-københavner, uanset køn. Tøm en dåse spraymaling på vedkommendes møbler, og undersøg om vedkommende stadig synes at det er kunst når man pisser op ad husmure, ødelægger stolesæder, klistrer giftgas-dåser fast til lygtepæle el. smadrer en cykel med en hammer, eller om det blot er et udtryk for virkeligt dårlige manérer og for meget fritid[5].

Ødelæggelserredigér

  1. A.K.A. Terrorister
  2. Nej, ikke Thyborøn!
  3. Det er altså heller ikke vildt fascinerende at se en skabagtig drop out fra skuespillerskolen, ligge og vride sig på en beskidt scene på Vesterbro, medens vedkommende skriger til lyden af techno... Hærværk er det næppe, men kunst?
  4. Eller de nedskydninger af civile og voldtægt af skolebørn som visse lande også oplever som "Hærværk".
  5. Ligesom de fleste terror-militser kan prale af.