FANDOM

Vodka

En russisk håndgranat.

En håndgranat er et våben der primært anvendes af militæret. Idag er det dog ikke utraditionelt at se civile der også andvender håndgranater - eksempelvis kan det nævnes at flere og flere jægere anvender håndgranater til at fange hjorte, ligesom gartnere også er begyndt at anvende håndgranater til fældning af buskadser og træer. Man kan normalvis ikke købe håndgranater i Fakta - med mindre butiken køre en ekstraordinær kampagne - derimod kan håndgranater ofte købes i håndkøb i enten en våbenbutik eller hos Matas.

Form redigér

Håndgranat

De mange forskellige håndgranater; her kan både den æggeformet og "flashlight"-formet granat ses. Flasken længst til højre er ikke en håndgranat - dette er blot en atombombe og man kan derfor sammenligne størrelsesforholdet.

Traditionelt set kan håndgranater have to forme; enten er de æggeformet eller også har de samme form som det klassiske onani-apparat "flashlight". Tyskland er kendt for at benytte sig af onani-modellen, da man eftersigende i Tyskland fortrækker at kaste med onani-apparater frem for æg. Dette skyldes for det første, at tyskerne kan kaste længere og ikke mindst mere præcis med "flashlights" sammenlignet med æg, og for det andet, så synes tyskere generelt at det er forkasteligt at kaste med fødevare. Resten af verden andvender hångranater som er æggeformen, dog har man i Rusland i perioden 1999-2010 eksperimenteret med håndgranater, der var formet som en vodka-flaske, da russere generelt var meget gode til at kaste med vodka-flasker. Man har dog i de seneste par år være nød til at gå væk fra vodka-håndgranaten, da man opdagede at russerne var begyndt at drikke alt sprængstoffer i håndgranaterne, idet de fejlagtigt troede at håndgranatens indhold var vodka.

Hvorfor har man opfundet håndgranater, når man jo bare kan andvende atombomber? redigér

Det er et meget godt spørgsmål, som første gang blev stillet af Josef Stalin (daværende minister for brug af atombomber i USSR). Der er ikke rigtig noget entydigt facit på overstående spørgsmål - faktisk peger meget i retning af at en atombombe kan alt det en håndgranat også kan, bare meget bedre. Derfor kunne meget godt tyde på, at håndgranaten var en ubrugelig opfindelse. Ikke desto mindre, så har håndgranaten en fordel sammenlignet med atombomben; man kan købe håndgranater i en sixpack (altså seks af gangen), hvorimod atombomber skal købes enkeltvis.