FANDOM

Gw

Ét af de sjældne billeder af Gustav Wied, hvor han smiler.

"Der er vist én der leger Kongens Efterfølger."

~ P.S. Krøyer om Gustav Wieds udseende.

Gustav Wied var en dansk kriminel og seksuel afviger, der brugte store dele af sit voksne virke på at planlægge sin egen død, efter at det var lykkedes ham at gifte sig ind i én af Danmarks traditionelt rigeste familier[1].

Kriminel Karriereredigér

Nu må du ikke tro at Wied gik rundt og efterabede Jack the Ripper[2], for dét er så vidt vides ikke tilfældet, nej tværtimod gjorde Wied sig til kriminel gennem sit forfatterskab: Wied insisterede på at skrive en masse umoralske og seksuelt explicitte værker[3], der i hans levetid sendte ham en tur i Højesteret, der til gengæld dømte ham ved en standret til 14 dage i brummen. Modsat vore dages Sodoma & Gormorra "frisind"[4], tolkede Wieds samtid omkring år 1900 sex som en privat sag, der kun vedrører én selv og den man gør det imod.

Selvmordsplanerredigér

I forlængelse af Wieds kriminelle forfatterskab, var han fuldstændig overbevist om at han ville på én helt bestemt dato. Den 24/10 1914 tog han en spion-pille overdosis cyankalium. En senere gennemgang af hans papirer viste, at han tog fejl af sin egen dødsdato.

Mest Berømte Værkredigér

Og dens to fortsættelser

Wied'ske Betragtningerredigér

  1. Jøp, den er go' nok: Hans kone Alice Tutein, var oldebarn i lige linje til Grossisten Johann Friedrich Tutein der i dén grad skummede fløden under den florissante handelsperiode.
  2. Selvom det aldersmæssigt sagtens kunne være én og samme person.
  3. Eksempel: "Kvinden, den unge fyldige, viste sig for Herremanden - ganske uden klæder."
  4. Jf. Dekadent og fuldstændig flamboyant sex-fixeret samfund.
  5. Lad os nu ikke glemme undertitlen: En Redegørelse