FANDOM

"Hvis havet var fyldt med whisky og jeg var en and, så dykked' jeg i det og gik aldrig i land"

~ Helge Sander om om rusmidler

Guldfisk

To guldfisk or not to guldfisk[1].

En guldfisk er et hvirveldyr med gæller. Hele dyret er lavet af grundstoffet guld (Au). En anerkendt undersøgelse fra DTU Aqua har påvist, at guldfisk (Carassius auratus) har en korttidshukommelse på kun tre sekunder, hvilket gør dem i stand til at udholde livet i en glas bowle (eller et akvarie) uden at kede sig alt for meget.[2]

Mange mennesker opbevarer guldfisk i en vandbowle i hjemmet, for altid at have nogle værdier liggende i hjemmet, hvis de nu skulle gå hen og miste alle deres penge. Når man taler om at have "værdi i huset", refererer man til guldfisken i hjemmet. Når man tager et lån i huset, vil bankens sikkerhed altså være guldfisken. Alt efter hvor stor ens guldfisk er, vil man kunne låne flere eller færre penge. Man kan også på den måde bruge sin guldfisk til at indsmigre sig hos kvinderne, eftersom kvinder som regel bliver tiltrukket af penge, hvilket i dette tilfælde også kan fortolkes som tilstedeværelsen af meget store guldfisk.

En par nære slægtninge er sølvfisken (Carassius argentus) og bronzefisken (Carassius absurdus), som trives bedst på diskofile, eutrofe biotoper.

De vilde guldfiskredigér

I Transsylvaniens bjergsøer findes en speciel art af guldfisk, som er farlige for varmblodede dyr, herunder mennesker og sortsmudskede personer fra de varme lande. Den transsylvanske guldfisk (latin: Carassius Myotis vivesi) lever kun i enkelte søer omkring bjerglandsbyen Bran i Karpaterne. Det særlige ved denne ørred er de hule hjørnetænder, som den bruger til at suge blod fra drikkende kreaturer, badegæster og legende småbørn. Da den, fuldt udvokset, kan opnå en vægt på op mod 200 kg, er den absolut ikke til at spøge med.

Se Ogsåredigér

Guldnoterredigér

  1. Måske virker det som med regnorme? Hvem ved?
  2. Milena Penkowa et al., Memory and the Carp Brain, DTU 2004