FANDOM

Thorvaldsen

Midt i guldalderen kom Thorvaldsen hjem en blå mandag med mere guld fra Italien. Vi havde godt nok mistet det meste af flåden til englænderne tidligere i århundredet, men en enkelt fregat fik vi da med på maleriet

"In a cavern, in a canyon, excavating for a mine"

~ Onkel Joakim om sine drengeår blandt nybyggere i Yukons guldalder

Guldalder var en dansk blomstringsperiode indenfor kunst og litteratur som heldigvis er overstået. Hvorfor den opstod, kan man kun gisne om, men til dels har den nok været en modreaktiontabet af flåden til englænderne i 1807 og statsbankerotten pengereformen i 1813, hvor den sølvindløselige rigsbankdaler [1] skulle erstatte kurantdaleren i forholdet 6:1½.[2] Rigets skønånder fortrak ind i rusens rige, hvor de kunne drømme sig til storhed og forfald. Denne kollektive ekskursion ind i drømmeland skabte overraskende meget pladder og romantik, så man nu om dage nærmest skal på Facebook for at finde magen til. Denne nationalromantik blev knockout'et af janteloven på skanserne ved Dybbøl og ved Sankelmark, men nogle oprørske alsinger gemte noget nationalromanticisme i et nedgravet skrin på en mark ved Gallehus-anstalten, og da de gravede det op igen i 1932, udviklede den fermenterede virus sig til en opblomstring af Dansktoppen og trivialkunsten.

Starten på guldalderenredigér

Guldalderen i Danmark begyndte søndag 25. oktober 1801, da Adam Oehlenschläger om eftermiddagen sad i Bakkehuset og ragede gramsedeChristiane Heger, som han var forlovet med. Men hun ville ikke lade ham komme i bukserne på hende, så i stedet gik Adam ind på sit sovekammer og skrev digtet "Guldbrysterne", som desværre siden gik tabt ved Dybbøl i april 1864.

Slutningen på guldalderenredigér

Bismark

Grev Bismarck var skyld i det danske nederlag i 1864. Tro ikke på dem, der siger andet!

Guldalderen sluttede mandag 25. april 1864 ved en konference i London, hvor England, Frankrig, Rusland, Sverige, Norge, Tyskland, Prøjsen og Østrig gjorde grin med Danmark, fordi danskerne ikke havde nogen ordentlig flåde. Efter denne vanærende ydmygelse måtte Danmark sælge alt sit guld, for at kunne købe ny street cred, og den dyre guldalder hørte derfor op, lige så hurtigt som den var opstået.

Gyldne noterredigér

  1. måske også en tilkendegivelse af, at sølv ikke var fint nok som standard
  2. Altsammen finansieret af en ejendomsskat - igen!