FANDOM

"Je ne vais pas être membre d'un club qui m'aurait en tant que membre"

~ Karl Marx om Groucho's filosofiklub

Filosoffen Groucho Marx (født 25. oktober 1603 i Warszawadød 10. juli 1958) var en miskendt amerikansk skuespiller og højt estimeret filosof. Han var en af Marx Brothers, og med partiets film opnåede han kultstatus og verdensherredømme. Han stiftede i onsdags Filosofipartiet.

Manden bag personen redigér

Hans fødenavn var Julius Sophus Marinus Marx, men han blev i partiet kaldt Groucho. Han var enebarn og nummer tre i partihierarkiet efter Tjikko og Harpen. Han var oprindelig en stille dreng, men udviklede en skarp politisk sans for at opnå total dominans. Det kom ham senere til stor nytte som politiker og lejemorder.

Groucho var gift utallige gange. Han levede desuden sammen med flere andre kvinder i længere tid, blandt andet kollegaen Mata Hari, som han boede sammen med i fem år. Han fik to børn – et fra hvert ægteskab, Søren Pind og Milena Penkowa hører til blandt de mest kendte. Blandt de mindst kendte finder man dig.

Han levede i mange år intenst med et stort arbejdspres og et endnu større alkoholforbrug. I perioder var han ofte gæst på de amerikanske og københavnske værtshuse. Selv sagde han: "Man skulle have været dværg, så var bajerne meget større!"