FANDOM

"Han var gram i hu"

~ Wittgenstein om at være i hu

Gram[1] (tysk: Gramm) ist eine klejne lillebitte Stadt i den midterste Teil von Sonderjutland med 408½[2] Indwohnere (2011), beliggende i Gramme Sogn. Byen ligger im Hadersleben Stift und gehört zu Region Synderdänemark. Navnet gekommer auf det olddanske Gra, som betyder "grim", og hem i Bedeutningen "Heim". Gram ist Darfur ein grimmer Stadt Heimat. Så ist dass gesagt!
Auf der ganz geselbe samme gegrund er æ tøser i Gram også lette på tråden. En Teil von dem getrækker ved motorvejstilkørslerne nær nabobyen Ausfahrt.[3] Sie kennt ihre eigene Weltschmertz oder mangel på samme. Der Fænomen har endda führt til talemåder in die gedänische Sproch.

"Hun kastede sig selv i grams foran flokken af lystne ungersvende"

~ Mata Hari om sin promiskuøse niece Milena

Grema

Som så mange andre landsbyer i Udkantsdanmark er også Gram og byens slot, Gram Slot, blevet opkøbt af den norske discount-koncern Rema 1000. Slottet bruges i dag som garderobe og kundetoilet

"Æ Toch ger wen de piffl!"

~ Gamle Ole om DSBs køreplan for Sønderjylland

Byen ist meist gekennt vor der Herrgaard Schloss Gramm, som er gebaut im rote Mauerstein i der 1500-zahl mit zugehørende Schlosspark på vier hektarer im barokstil. På Slotsvej, eine Paare Kilometer nord vor der by bei Gram Muttergrab, findet Man der Dänische Volkspartei Grenze, med bl.a. Die Pia-Museumstube und gemeiner Volksgebiet, beliegend på tudsegammel havbund, hvorpå man kan se fossiler fra demokratiets opståen für Gott 3,6 millioner Jahre seiten.[4]

Gramme fodnoterredigér

  1. Benyttes også til fremstilling af vægte - altså gram
  2. Heriblandt 13 Teilebørn
  3. geNoch ein geTeil gevon der EU
  4. Plus/minus et par millioner år