FANDOM

Graf er det tyske ord for greve,[1] men på dansk kan det enten betyde en grafisk fremstilling af et eller andet grafisk (fx en streg eller flere på et stykke kvadreret papir), eller også kan der være tale om grundstoffet kul, i form af grafit, som bl.a. kendes fra blyanter og diamanter. Når kul (eller grafit; også kendt som blyantsbly) optræder i heksagonale netværk, kun med ét atoms tykkelse, er der tale om materialet grafén, som er meget velegnet til hængekøjer pga sin store styrke.[2] Grafén er seksogtyve gange stærkere end stål, men vejer kun en brøkdel af, hvad titanium vejer.[3]

Hvordan man laver grafénredigér

Graphenexplainer

Denne grafik forklarer, hvordan grafén er sat sammen. De enkelte kulstofatomer sidder 0,142 nanometer fra hinanden i en heksagonal struktur, der er stærk, let og ledende for både elektricitet og varme. Grafén er et todimensionelt mineral, der fremstilles af grafik grafit, som udvindes fra blyanter, og danner en krystalinsk allotrop af kulstof, der kun er ét atom tykt

DIY - lav grafén i dit samtalekøkken i 5.927 lette trinredigér

Når man skal fremstille supermaterialet grafén, så indforskriver man først to Faber-Castell blyanter (helst med rød lak) og skraverer et område på ti kvadratcentimeter på en hvid billardkugle. Derefter tager man en rulle tape af typen englehud,[4] som man lægger med den klistrede side nedad på billardkuglen.[5] Tryk godt ned, og træk derefter tapen af og fold den klistrede side ind imod sig selv og træk den fra hinanden igen. Der vil nu optræde et tyndt lag grafén på begge sider af tapen, og dette lag dækkes igen med et lag tape, som trækkes fra hinanden og sættes sammen med et nyt lag tape, som sættes sammen og trækkes fra hinanden, hvorefter hele processen gentages omkring 5.923 gange. Til sidst har man et lille tæppe af grafén, som man kan sy sammen med andre små stykker af grafén.[6]

Fotografiske fodnoterredigér

  1. Ordet stammer fra oldgræsk (γραφω - graphō - "at kradse, skrabe eller kratte")
  2. Desuden er det næsten usynligt
  3. fremtidens flyvemaskiner bliver gennemsigtige
  4. Scotchtape
  5. En elfenbensstødtand fra en afrikansk elefant kan også bruges
  6. Hvis man ellers kan finde ud af at få det frigjort fra det klistrede tape ...