FANDOM

Godfrey

Godfrey afbilledet i sin samtid, 200 år efter han døde. (Jo, det ER samtid - både han og freskoen er fra middelalderen.).

"Han har pendlerkort."

~ Korstog om Godfrey

Godfrey af Boullion (Født: i middelalderen, død: i middelalderen) var en frankisk korsfarer, adelsmand, yngre bror, ridder og opfinder af boullion-terningen.

Det 1. Korstogredigér

Godfrey hørte i 1095 Pavens råb om hjælp mod de islamiske horder der chikanerede Det Byzantinske Rige og brugte Jerusalem til at bede til Gud på en anden måde end Kirken synes var god stil. Godfrey solgte derfor alt hvad han overhovedet ejede som ikke kunne ligge i saddeltasken på et æsel, hyrede en helvedes masse arbejdsløse og fordrukne lejesvende til at tage med på eventyr i Mellemøsten. Ved planlægningen indså Godfrey hurtigt, at medmindre hans hær skulle leve af sandkage, var der ikke nogen idé i at tage på 3-4 års felttog til ørkenland uden at medbringe masser af langtidsholdbare forsyninger. Godfrey lod derfor koge 14.000.000 liter suppe, som han jævnede med en klassisk meljævning, hvorefter det blev presset til små klumper og pakket ind. Boullion-terningen var skabt.

Men hans folk dyppede stadig sandkage i suppen da de nåede Jerusalems mure i 1099.

Konge af Jerusalemredigér

Var en titel Godfrey aldrig fik, selvom han havde magten der fulgte med. Han blev den tilbudt, javist, men afviste titlen med de nu så berømte ord; "Der findes kun én konge, Han der samlede Folkeslagene og narrede selve Døden... Hans navn er Elvis!"