FANDOM

Escoffier

Nigella Lawson som hun ser ud nu.

"Endelig en artikel efter min smag!"

~ Amin Jensen om denne artikel

Escoffier (som herren oftest kaldes) er kendt for sin funktion som den ubetinget mest indflydelsesrige kok der nogensinde har levet, og alt hvad Claus Meyer i sin tid har udført for NOMA og fjernsynet står tilbage som en ynkelig jammerdal af et forsøg på at efterligne Escoffier's Skaberværk. Escoffier fandt på mere end 7000 forskellige retter, og menes at kunne imponerende 87% af opskrifterne udenad.

Kogebøgerredigér

Escoffier skrev og udgav flere kogebøger, hvoraf følgende tre er de mest kendte:

De Fem Sovserredigér

Af nogle kendt som "Moder-saucer", er en liste med grundsovs hvorfra alle andre sovser i hele verden angiveligt skulle udspringe... Implicit forståes "hele verden" som det civiliserede Europa.

Bechamel

Sauce Béchamelredigér

Er på godt dansk blot en gedigen opbagning bestående af mælk, smør og mel. Bruges blandt andet til persillesovs.

  • Frarådes i lasagne.
  • Frarådes til Mornay-sovs.

Espagnole

Sauce Espagnoleredigér

Kendes her i landet som "Brun Sovs", og består af mælk, smør og mel og kalvefond (suppe), eller vand.

  • Frarådes i danske retter.
  • Frarådes til oksekød.

Hollandaise

Sauce Hollandaiseredigér

En gullig sovs bestående af æggeblommer, smør og ofte citronsaft og peber. Dvs. det du hælder på din fisk. Man kan også forvandle sovsen til det din familie nok kalder "bajnæhs-sovs".

  • Frarådes i Danmark generelt.
  • Frarådes i mad.

Tomate

Sauce Tomateredigér

Ja, fint navn for "Ketchup". Som grundsovs indeholder den typisk tomat, kødsuppe, løg og laurbær.

  • Frarådes udenfor Italien.
  • Anbefales i USA.

Veloute

Sauce Veloutéredigér

Helt grundlæggende består skidtet af smør, mel og lys suppe, f.eks. af fisk eller kylling. I Danmark kan den ofte findes i skikkelse af ingenting, da danskere kun spiser brun sovs, persillesovs og ketchup. Selv Sauce Béarnaise er forbeholdt turister.

  • Frarådes til tarteletter.
  • Frarådes til voksne.