FANDOM

Gandalf-smoke

Det faste udtryk - symbolet på den frygtindgydende autoritet hos Gandalf - mens han hiver en to meter lang cerut ud ad munden

"You shall not pass!"
~ Gandalf om de "onde mennesker" der vil ind i Danmark

"Bare man tagerferie i en uge, og så er hele Danmark et lukket land"

~ Pia Kjærsgaard om Gandalf

Gandalf den grå er troldmanden fra Ringenes Herre[1] og en af de mest badass[2] personer i serien. Han er utrolig gammel og er manden bag nogle af de største opfindelser, herunder sæben (som han efterfølgende vasker sig med og bliver Gandalf den rene/hvide.)

Hans modsætning er Gandalf den sorte, men eftersom Tolkien[3] var en forbenet racist,[4] så blev denne karakter lige så stille og roligt gemt af vejen til fordel for den noget mere stuerene Gandalf den hvide.

Opvækst redigér

Gandalf havde en noget tumultarisk barndom,[5] eftersom han allerede som 5-årig var den første i sin omgangskreds til at gro et langt skæg. Det var skolekammeraterne Elrond[6] og Saruman ikke spor tilfredse med. De pådrog sig begge to et mindreværdskompleks senere hen, og så udviklede Elrond kæmpe tænder og fik aldrig skæg. Saruman fik senere hen et skæg, men han har alligevel altid hadet Gandalf indædt og har gjort alt, hvad der stod i hans magt, for at tilintetgøre ham.

I sine teenageår var Gandalf en hyppig piberyger og røg alt,[7] hvad der kunne gro. Hans erfaring viser sig i de maritime og erotiske røgfigurer,[8] han lavede. Han startede stille og roligt op med en tømmerflåde, så en tømmerfåde med to nøgne mænd, så en optimistjolle og senere hen det skib, der er kendt fra filmen.[9]

Tryllefodnoterredigér

  1. Drop filmen, læs bogen!
  2. Han arbejder med krudt og fyrværkeri og taktiske atomvåben
  3. Det var vist noget med hans oplevelser i Sydafrika
  4. Hvem tror du fx orkerne skal forestille?
  5. Præget af alkoholisme og misbrug
  6. kendt fra kultfilmen The Matrix
  7. Pibeurt er et synonym for I ved nok hvad
  8. Fx nøgenbilleder af Galadriel og Arven Undomiel
  9. Galionsfiguren var Dronning Margrethe