FANDOM

Fren0

Hvis du selv vil dyrke frenologi, skal du tage en fotokopi af ovenstående kort, som viser hvor du skal slå sømmet ind, alt efter hvad der galt med patientens karakter eller psykiske tilstand i øvrigt. Husk dog at gå lige til stålet lidt forsigtigt frem, når du banker søm ind i andre folks kranier!

Frenologi er videnskaben om sammenhængen mellem folks hovedform og deres intelligens. Teorien blev første gang fremsat i 1796 af den tyske læge Joseph Gall.[1]

Frenologi analyserer og fortolker forbindelsen mellem menneskekraniets ydre form og de sjælelige kvaliteter indeni. Fx er fædrelandskærlighed beliggende i baghovedet og destruktiv adfærd sidder lige over ørerne.

Dansker blandt frenologiens fremmesteredigér

En af frenologiens mest fremtrædende forskere var den danske læge Carl Otto, som i 1850'erne opbyggede en imponerende stor samling af kranier fra forbrydere, som han erhvervede sig ulovligt, bl.a. ved at bestikke de statsansatte bødler til at hugge hovedet af dødsdømte[2] og give deres hoveder til ham. Han ansatte heller ikke sine tjenestefolk, før han personligt havde raget befamlet befølt og slikket[3] banket ansøgernes hoveder.

Denne videnskab anvendes stadig med succes i dag, bl.a. til at rangordne afrikanske og asiatiske folkeslag, og en model til arabere og semitter er i støbeskeen.

Frenologiske fodvorterredigér

Camre

I visse tilfælde (som herover) kan det være let at spotte en xenofobisk psykopat med ultra-konservative synspunkter, der stammer fra stenalderen eller før

  1. Adolf Hitler var meget begejstret for Galls teorier
  2. dog i de fleste tilfælde først efter at de var blevet henrettet
  3. der er nedlagt fogedforbud mod at viderebringe denne oplysning