FANDOM

Forlisinstitutionen (ofte fejlagtigt omtalt som "Forligsinstitutionen", med G, som i "Rige") er et danskejet, nationalt sort hul til permanent afskaffelse af offentlige midler. Forlisinstitutionen blev oprettet i 1910, med henblik på at mægle mellem de griske hunde fra Dansk Arbejdsgiverforening og de fordrukne masser fra Fagbevægelsen. Tanken var, at en 3. - uvildig - part kunne forhindrer masseoptøjer, voldelige demonstrationer, arbejdsrelateret terror, generalstrejker og andre beundringsværdige hyggekonflikter.

Overenskomstforhandlingerredigér

En gang imellem, når alle keder sig, bliver der afholdt overenskomstforhandlinger mellem arbejdsgivere og -tagere på Sankt Annæ Plads 5A i København. Så møder der delegationer op fra begge parter, og pressen indfinder sig i horder og filmer de 150 sygeplejersker, sosu'er og pensionerede tillidsmænd, der står med præfabrikere plakater, der forlanger gårdmand Bjørn ud af Indokina mere i løn og betalt barsel, ferie og fritid. Alle de medvirkende lader som om, de er meget indignerede og journalisterne fortæller om "natlige dramaer" og "nervepirrende forhandlinger", selv om der i virkeligheden ikke sker en skid. Til sidst ophøjer forligsmanden (der som regel er en kvinde) et mæglingsforslag til lov, og så er der fred indtil det bliver agurketid igen.

Eksempler hvor formålet lykkedes, og hvor eksistensberettigelsen dermed er udførtredigér

ERROR 404 - PAGE NOT FOUND