FANDOM

Folkekokken

Her sidder alle de dovne københavnere og fiser den af på kommunens regning. Der er ikke noget at sige til, at Københavns kommune er på røven.

Et folkekøkken var et sted med god og nærende kost, hvor man kunne spise sig halvmæt for et beskedent beløb.

Ja, det første daterer sig helt tilbage til 1859, hvor det åbnede i Odense, hvor fattigdom jo altid har været meget udbredt. Det var på privat basis, hvor nogle filantroper levede højt og flot på den profit, som deres folkekøkken kunne skrabe sammen.

I 1917 begyndte Københavns kommune at blande sig og ville have del i overskuddet, som ellers var røget direkte i lommerne på arbejderbevægelsen og kirkerne.

Hvem der spiste sådan et sted? Ja, det var naturligvis de arbejdsløse, de fattige, pensionisterne, de handicappede, halte og lamme, men såmænd også den almindelige arbejderklasse med deres koner med halstørklæde og hornbriller og frække børn, fordi en arbejderløn ikke rakte til sofasæt, flexlån og kreditkort som i dag.

I nogle tider har der været mere brug for folkekøkkener end andre. Under verdenskrigene, f.eks., var der mange mænd der hellere ville sidde i koncentrationslejr eller gå i tyskertjeneste, så de kunne slippe for at vaske op. Det var dejligt for enkerne, at de bare kunne dalre over i Lyrskovgade og stopfodre ungerne for 14 øre, hvilket var mange penge dengang. Kommunen scorede så avancen på 2 øre, det er klart.

Der findes stadig folkekøkkener i dag. Nu kaldes de folkestuer, fordi der er kommet gulvtæppe på og maden er væk. Her kan alle de fattige få sig en tynd kop te og et stykke franskbrød, inden de skal ud og tigge igen og rejse hjem til deres villa i Rumænien. Bortset fra det kommer der kun enlige mænd, der ikke gider vaske op.

Idealister, som fx veganere, der ikke tør spise noget som har været levende, har selvfølgelig lavet en restaurant i Odense uden rigtig mad, det er klart, den kalder de et vegansk folkekøkken. Endnu. De kommer nok til at fjerne ordet folk på et tidspunkt. Og ordet køkken.