FANDOM

Fod

En fod. Har muligvis siddet på en person.

"Jeg har foden på pedalen!"

~ Jim Lyngvild om Bilen der kører mod et træ

"BUM -cirkelspark i hovedet!"

~ Dolph om et-eller-andet

Fod (Flertal: Fødder) er en gevækst der gror på de fleste mennesker, og som oftest placeres over en vis' afstand mellem hofterne og jorden, gerne i forlængelse af ben. Funktionen er - som samlet enhed - at stabilisere benene medens man bevæger sig omkring.

Fodens Indholdredigér

Fod2

Teksten fastgjort til billedet er skrevet på Old-Ny-Farsi, som tales ingen steder.

En fod indeholder som udgangspunkt en lang række mindre dele, herunder knogler, blod, kød, ligtorne og podagra, men sandelig også de små sjove tingester, kaldet tæer.

Lilletåenredigér

Den mindste af de normale[1] 5 tæer, hedder Lilletåen, og dens primære funktion er at være den lilleste tå - deraf navnet.

Ringtåenredigér

Tå nummer to hedder Ringtåen og er opkaldt efter den funktion den til tider har, når fod-fetichister sætter deres vielsesringe på. For os andre raske, har denne tå ingen anden funktion end pynt.

Fucktåenredigér

Tå nr tre kaldes Fucktåen, men modsat dens finger-pendant bærer den ikke et uofficielt navn som f.eks. "langetåen". Dette skyldes, at Fucktåen ikke er lang, men til gengæld skide god at "række fuck" med[2] Fucktåen har altså samme funktion som fuckfingeren har på hånden, bortset fra at give 15-årige finger ude på lokummet, når man som 42-årig chrasher et halbal i provinsen.

Pegetåenredigér

Tå nr fire er den man peger med, når man udpeger 8. klasserne som ryger bag cykelskuret.[3]

Tommeltåenredigér

Tå nr fem er den store tå der sidder på indersiden af foden, vendt mod den anden tommeltå. Der verserer rygter om, at man falder om hvis man mister Tommeltåen, men det er fis i en hornlygte: Tommeltåen er fodens svar på en tommelfinger, og let's face it - man kan altså godt bruge armen selvom man mister fingeren.[4]

Følg med her på siden for detaljer om Højre Fod.

Fodnoterredigér

  1. Spademanns Leksikon anerkender dog irrationelle behov for op til 14 tæer på én fod.
  2. Tænk bare på det ældgamle ordsprog; Svinet gav mig sgu' Tåen, ude på E20-motorvejen!
  3. Navnlig hvis man ikke har nogle arme og/el. fingre.
  4. Skær fingeren af og få beviset... (evt. Følgeproblemer er ikke Spademanns Leksikons ansvar, red.)