FANDOM

Flyttemand Olsen

Verdens mest kendte flyttemand. Hans navn på Facebook er DenDanskeFilmskat

"Er han ikke lidt fimset?"

~ Oscar Wilde om Flyttemand Olsen

"Wannabe!"

~ Steward Stardust om Flyttemand Olsen

"Dér er du, din store, dejlige Flyttemand... Kom så Olsen, dræb den lille røvkarl til Meyer!"

~ Erik fra Rytteriet om Flyttemand Olsen

Arnold Egon Olsen (eller Egon Arnold Olsen - det er lidt uklart) var en flyttemand i tv-serien Huset på Christianshavn der dannede skole for hvordan den arketypiske 70'er-proletar fra København skulle tage sig ud på film. Således har Flyttemand Olsen været rollemodel for en lang række lignende figurer. Rigsarkivet har erkendt eksistensen af 752 kopier af Flyttemand Olsen, og samtlige ses nedenfor.

Listen over kopierredigér

NB: Den vakse læser vil se, at listen er en smule forkortet. Dette skyldes de moderne nedskæringer.

Familien Olsenredigér

Olsens

Flyttemand Olsen overtaler sin viv til at se hans nye, stribede morgenkåbe.

Denstoresnak

Flyttemand Olsen belærer sin søn om Bierne & Blomsterne... Den smule Dyrehandler Clausen har afsløret under pres.

Fru Olsenredigér

Også kendt under navnene Ellen og Sonja, er Flyttemand Olsens store kærlighed, hans livs udkårne, seriens øjeguf og den direkte årsag til at Jens Otto Krag egenhændigt meldte Danmark ind i EF. Hun er, modsat sin mand, ikke alkoholiker, men går ikke af vejen for en lille én i festligt lag. Og muligvis lidt lejlighedsvis utroskab, hvis man da skal tro serien[1]. Fru Olsen holder familiens hjem hyggeligt, probert og med velduftende retter, på trods af et lavt husholdningsbudget, sin mands konstante drukgæld til det lokale værtshus og en forkærlighed for afbudsrejser.

William Olsenredigér

Bedre kendt som Børge fra Olsen Banden, er Flyttemand Olsens uægte søn med Fru Olsen. Her skal uægte forstås bogstaveligt, da William insisterer på at ligne en pige. Han er en skidt knægt, et afskum, en knallertbølle. Én af de børn der på flabet vis forsøger at belære sin far om at være en gentleman samtidig med at han læser Anders And istedet for lektier, tegner nøgne damer på væggene og forsøger at sprænge den lokale vicevært i småstykker.

William er årsagen til, at den ufejlbarlige[2] Fru Olsen har fået ry for at være en dårlig kone! William går med piger, sover længe, er flabet, ødelægger familiens hakkebøffer ved at blande engelsk sovs, soya, udenlandske krydderier og andet skidt i kødet. William er en snotunge, der trænger til et lag tæsk og et rigtigt arbejde! Jeg kan bevise det:

"William er en snotunge, der trænger til et lag tæsk og et rigtigt arbejde!"

~ Asfaltarbejderen Kaj om William Olsen

Se selv!

Noterredigér

  1. Det skal man ikke - Fru Olsen er en syndfri engel!
  2. Ja, SÅ kom det frem!