FANDOM

Flaeskeklanner

Øverst ses hvordan en flæskeklanner poserer foran sit seneste bytte: en afrikansk kæmpebi fire kilo. Nederst til venstre ses den klamme flæskelarve, og til højre en reklame fra Ringkøbing Amt, der kan betale for opretholdelsen af denne yderst vigtige advarselsside

Flæskeklanneren (latin: Dermestes lardarius) er en ækel, menneskeædende bille på cirka 42 millimeters længde. Den er lodden ryggen, og om sommeren træffes den hyppigt i spisekamre og andre steder, hvor der opbevares fødevarer. Flæskeklanneren står bag adskillige uopklarede dødsfaldAmager, i Brorfelde, på Sjælland, i Skåne, Halland og Umeå, samt i uspecificerede områder af Udkantsdanmark. Klannerlarver er 1-12 mm lange, ret kompakte kryb med en tæt behåret, skælklædt krop. Hos flere arter danner behåringen psykedeliske farvemønstre. Følehornene er ret korte og altid kølleformede. Larverne er brune, ligesom de fækalier, de boltrer sig i, og ofte behårede, med korte og plumpe giftkroge og med strittende hårduske. I naturen finder man oftest klannere i tilknytning til rådne ådsler eller i hule træer med beboede fuglereder og klamme edderkoppespind, hvor de æder tørre dyriske rester, inklusive eskrementer, fjer, hud og pels. Hos nogle arter søger de voksne biller til folks soveværelser, hvor de gemmer sig i sengetøjet. I Danmark findes de fleste arter indendøre, hvor de kan æde pelsværk eller kunstsamlinger; dette gælder bl.a. indvolds- og pelsklanneren (Attagenus pellio) samt de hjernesugende tæppebiller (Anthrenus), hvortil hører museumsklanneren (Anthrenus museorum), som overfalder og æder museumsgæster.

Beflæskede emnerredigér