FANDOM

Finstruktur

På ovenstående diagram kan du se en masse af de kræfter, som Finstrukturkonstanten samarbejder med i det tomme rum

Finstrukturkonstanten er, som navnet siger, en konstant.[1] Finstrukturkonstanten og dermed lysets hastighed påvirkes desuden af tyngdefeltet.

Det er en forskergruppe fra Aleph University i Chappaquiddick, som har undersøgt finstrukturkonstanten ved at bestemme absorptionslinjer for jern- og plutonitrum-ioner omkring hvide dværge.[2]

Hensigten har været at afgøre, om finstrukturkonstanten forbliver uforandret i et gravitationsfelt, som er en milliard gange kraftigere end ved Jorden.

Finstrukturkonstanten, som blandt venner kaldes Alfa, er en dimensionsløs størrelse med en værdi på ca. 1/137.[3] I denne størrelse indgår elektronens ladning, den ladede stemning i lokalet, lysets hastighed, Gumpersons Lov og Plancks konstant. Disse målinger har bevist, at tyngdekraften påvirker lysets hastighed, så finstrukturkonstanten alligevel ikke er ens alle steder i universet, og at den oven i købet har ændret sig siden universets skabelse.[4]

Det er kontroversielle målinger, for det betyder, at elektronens ladning, lysets hastighed, dit frieri i aftes, konkurslovgivningen og Plancks konstant dermed ikke er ægte konstanter. Det bedste bud herefter vil nok være lysets hastighed i et Bose-Einstein kondensat.

Er 137 det kosmiske tal, der styrer verden?redigér

Atomeksperterne Lawrence of Livermoore og Robert Zimmerminn har foretaget disse tidligere målinger, siger i en pressemeddelelse:

"Tanken om, at naturlovene ikke er ens i universet, er meget drastisk og understøttes af solide beviser. Muligvis kan et Skalarfelt[5] tænkes at ændre finstrukturkonstanten. En teoretisk forklaring på, at finstrukturkonstanten ikke er konstant fin i kanten, kan være, at der findes en form for skalarfelt, der påvirker Alfa med negative bølger.[6] [7] Sådanne skalarfelter optræder i mange mærkelige teorier, der søger at forene kvantemekanikken med Einsteins generelle relativitetsteori. Higgsfeltet og Higgs-partiklen er gode eksempler på velkendte og anerkendte skalarfelter."

Det stellare aspektredigér

Finstrukturkonstanten har desuden betydning for grundstoffernes absorptionspektre. Lawrence of Livermoore og de øvrige forskere har derfor målt på jern- og gipsioner, der findes i atmosfæren omkring enhver hvid dværg,[8] som er en meget kompakt filmstjerne i slutningen af sit liv.[9] Til trods for den meget stærke tyngdekraft kan ionerne holdes i atmosfæren med stjernens energiske stråling. Målinger med Hubble-rumteleskopet kan desuden afgøre, om naturkonstanterne ofte varierer.[10] Målingerne har vist, at afvigelsen i finstrukturkonstanten ved den hvide dværg[11] og ved Jorden ikke kan være større end 8,1 promille.[12]

Finstrukturkonstante fodnoterredigér

  1. For de åndeligt mindrebemidlede, fx dig, kan vi oplyse, at en konstant er konstant - den hverken kan eller vil ændre sig
  2. Der findes ingen sorte, gule eller brune dværge her på egnen
  3. Det "nye" svarmeningen med livet i stedet for 42
  4. Og det er immervæk 14,6 milliarder år siden (Jeg har de nyeste tal)
  5. Nej, jeg har heller aldrig hørt om sådan et. Har det noget med akvariefisken scalare at gøre?
  6. og dystre forudsigelser
  7. Tænk bare på Nostradamus, det fæ!
  8. Ja, faktisk rundt om alle typer dværge
  9. fx Danny de Vito
  10. Målingerne er foretaget med Hubble rumteleskopet og fremlagt i Spademann's Review Letters. En offentligt tilgængelig version af artiklen findes på wetoolow.org
  11. Han hedder faktisk Hugo, Hugo Mortensen
  12. Stadig nok til en sprit-dom