FANDOM

Fez

Her ses den amerikanske præsident med fez på

Fez fez

Hvorfor kom han til at hedde Fez Fez - forklaringen er såre simpel. Alle de fotografier der er taget af ham er der to fez'er med

En fez er en traditionel tyrkisk mandlig hovedbeklædning - båret af mænd af en vis anstand, position og cigarføring. Man mener at Kemal Atatürk havde en fez på da han blev født.

Udseende redigér

Fez'en er cylinderformet med en nihalet kvast vedhæftet i centrum. Begge dele er lige lidt funktionelle da fez'en ikke når ned over ørerne og den nihalede kan ikke bruges til at afstraffe konen med fordi hun har set på en anden mand.
Fez'en er af rød filt og kvasten er af silketråd

Fez'ens indtrængen i den vestlige kultur redigér

På et tidspunkt begyndte man i 20'ernes amerikanske stumfilm at fremstille den livsnydende mand som én, der sad i slåbrok, drak whisky...og havde dette mærkelige nær-orientalske klædningsstykke på hovedet på trods af hatten jo var noget man efterlod i døren hos butleren.
Så fik man bare en fest-hat på og det er derfor at fez'en er klassiker hvert nytår i papudgave, måske fordi at den er lavet på to sekunder af en skrap montrice med en limpistol.

Tegneseriefiguren Gyldenspjæt bærer fez hvergang han er fri af Rasmines dominans og en god varmepude hører der vist også med, samt det andet gejl. Cigaren er her sågar skiftet ud med en vandpipe.

Hele dette var en hyldest til det moderne Tyrkiet der var på vej til at blive en modernes stat hvor mænd gik i to-radede jakkesæt og ikke i traditionelle osmanniske stofrester.

Ørkenens sønner redigér

300px Det danske vokalensemble Ørkenens Sønner er idag de sidste mennesker på Jorden som bærer fez. Her er den attributet for herreværelsets lumre og meget lidt diskrete charme med indbygget verbalerotik og stank af kamellort.