FANDOM

Fars, en ubehagelig sammenblanding af hakkede pattedyr som nyder stor anseelse i det danske, såvel som russiske køkken. Fars findes oftest i farsbrød hvor det udgør 100% af retten. Farsbrød laves oftest på en bund af slagteriaffald og vand, ikke ulig den tidligere danske nationalret, pølsen. Andre ingredienser i retten kan være, men er ikke begrænset til, svinekød, cigaretskodder, fæces, vodka, metalsplinter og savsmuld.
I nogle ekstremmiljøer iblandes birkes. Den uskik udfoldes især i de højekstremme hjemmestriksmiljøer, hvor man bl.a. synger en række sange imedens man "Birker Farsen".

Historie redigér

Fars menes at have opstået i Jylland, ikke langt fra bondebyen Fjaltring. Op igennem den anden halvdel af det 20. århundrede oplevede farsfabrikker i Fjaltringområdet et boom indenfor eksport til Rusland, da Rusland var i en økonomisk trængt situation, og så sig nødsaget til at importere billige fødevarer fra udlandet. Den samlede farseksport havde indtil det tidspunkt været på 0%. På trods af den tidligere fremgang oplever fars på nuværende tidspunkt en drastisk tilbagegang.