FANDOM

Ftf

Onkel Sofus og Ole får her et chok, da de opdager Lille-Pers fritidsjob som barneluder.

Far til fire og onkel Sofus (1957) er én af mange - mange - film om den fedladne far, og hans familie af mere eller mindre uglesete originaler. I dette epos, skal Onkel Anders fejre sin 70-års fødselsdag, og har til lejligheden valgt at invitere sine én-æggede tvillinge-storebror, Sofus, der ligesom samtlige andre bosat i USA i 50erne, er mangemillionær, ejer en ranch i Texas og i øvrigt vandt til at slås med bjørne.

Handlingredigér

Mie har ét stort ønske, at spille den kvindelige hovedrolle i skolekomedien "Der var Engang", samtidig med, at hun er primus motor for at skrabe penge sammen til at give onklerne Anders & Sofus en sølvbeslået stok hver i fødselsdagsgave. Problemet er blot, at skolen ikke vil se de to søskende Mie & Ole stå og snave på scenen, og da Ole spiller den mandlige hovedrolle, er Mie forvist til at spille Fadebursternen, der har stykkets bedste sang og frækkeste kostume, hvilket åbenbart ikke helt er nok for pigen. Efter at Lille-Per på kun 3 minutter får afviklet hele Onkel Sofus' ubehagelige personlighed, tilbyder den nu omvendte dansk-texaner at købe hele skolen, for på bedste Ole Bornedal-manér, at forære hovedrollen til et familiemedlem. Desværre er det kommunal ejendom, så Lille-Per forgifter hovedrollens rekvisitter istedet, og Mie får rollen.

Sideløbende med ovenstående, forsøger ungerne at tjene penge til førnævnte gaver, og det gøres med vanlig Far til Fire-charme: Søs er ligeglad, men piller 1,5 kilo rejer. Mie lufter andre folks børn, medens Ole arbejder sort for bageren, for at dumpe lønnen for det vanlige bybud. Den der bringer det største offer, er Lille-Per, der trækker i nabogaderne[1].

Slutningredigér

Per tager sin prostitution til helt nye højder, da han indvilliger i, at rejse med sin 70-årige - og meget rige, ukendte - onkel Sofus til USA. Til alt held for ASA-studiernes og Alice O'Fredericks' fortsatte eksistens, flygter Per dog ned ad landgangsbroen i sidste øjeblik. Det var ret heldigt, for angiveligt sejler skibet mellem København og USA, men flaget på skorstenen, er norsk. Ingen ved derfor, i hvilket land Onkel Sofus' Josef Fritzel-kælder faktisk ligger.

Noterredigér

  1. Hvordan skal man ellers tolke scenen, hvor Mie ruller en barnevogn ned ad gaden, ser Per der står på fortovet og svinger labert med benene medens han siger at forretningen ikke går så godt, for til sidst at blive samlet op af en granvoksen mand, der kører Per væk i en bil?