FANDOM

Fartiljyder1

Her ses Peder Torsk, som Peter kaldes i Thy, stående med naboens datter, Bette-Jette.

Fartiljyder2

"Mutter til Fire",som hun tog sig ud inden hun døde i en alder af 31 år.

Fartiljyder3

Mi'e græder hjerteskærende over at mangle et nyt garn i sin brudekiste, og dermed blive dømt til et liv som gammeljomfru.

"Vil du nu tale pænt om os, vil du dét?"

~ Far om denne artikels indhold

Har du nogensinde tænkt på hvordan "Far til Fire" ville tage sig ud, hvis familien var bosat nordenfjords i Jylland? Det får du så løsningen på nu!

De jyske forskelleredigér

Det er vist ingen hemmelighed, at familiens vidunderligt nedslidte rækkehus i Lyngby ville være skiftet ud med et 42 kvadratmeter stort fiskerhus med tang-tag, lerstampet gulv og kun to værelser. Søs og Mie ville således dele soveværelset, medens resten af familien ville bo inde i stuen: Far på en gammel seng, Ole i slagbænken, Per i kommodeskuffen og Onkel Anders som fast logerende i en alkove, der delvist fungerer som bryggers.

Fatter
Familiens flommede overhoved har i sit nye liv i Thy intet arbejde. Dels er manden for fed og for velkædt til noget-som-helst arbejde, man udfører på de kanter, dels vil han aldrig nogensinde kunne finde arbejde indenfor sit eget felt. Se det i øjnene: hvad skal man stille op med en bogholder på en egn, der end ikke bruger kvitteringer?
Sy's
Familiens madmor er som den eneste i flokken godt stillet, da hun kan se frem til et ærligt liv som fiskerfrue. Hendes forlovede Peder er nemlig nevø til én, der ejer sin egen kutter, så han er et godt parti. Sy's er i den heldige situation, at hun skal lære Mi'e at blive en god husmor... Eneste forskel på dette og den rigtige filmserie, er altså at Søs tilbereder flere fiskeretter end ellers.
Ole
Modsat folk fra Østdanmark, véd nordjyder godt hvordan man opdrager sit afkom, så Ole vil i Thy ikke komme ud i al den ballade, han ellers roder sig ud i: i stedet for at løfte sin pegefinger og tale formanende, vil Fatter nemlig finde familiens arvestykke-tamp og gennemprygle Ole indtil han bliver ærlig og/eller svenskerfarvet. Når knægten fylder 15, vil han da allerede have hård hud over hele kroppen, og have tre års erfaring som dæksdreng på Skoleskibet Fulton.
Mi'e
Lille Mi'e ville ikkemange chancer. Da Fatter er kronisk arbejdsløs vil han nemlig ikke have råd til at få pigebarnet afsat på behørig vis, så hun ville nok ende sine dage med at opvarte sin far og drømme sig til et bedre liv, fx i et rækkehus i Lyngby.
Pe'er
Den eneste markante forskel på Per i København og Pe'er i Thy, er, at jydeversionen ville få voldsomt mange flere tæsk for at være så pisse øretæveindbydende. Samtidig ville han ofte få stillet det logiske spørgsmål: "Når knægten ikke har samme hårfarve som sine søskende, hvem fanden er så hans rigtige far!?"
Morbror Anners
Ham vi alle kender som Onkel Anders ville i Thy blive kaldt Morbror Anners, og ville for længst have taget skridtet fuldt ud, og flyttet ind til familien. Officielt for at hjælpe økonomisk, men uofficielt for at nasse lidt mere på Sy'sses kogekunst.