FANDOM

Eurodance-inlay

Eurodance var meget udbredt i Europa.

"You can call me Al"
~ Paul Simon om noget som ikke har noget med sagen at gøre

Eurodance er en af verdens mest banebrydende musikgenrer. Eurodance-grupper er typisk opbygget ud fra en utrolig kompliceret formular: en kvindelig sanger til at synge om alt fra kærlighed til lort, en mandlig rapper som snakker voldsomt hurtigt og en masse elektroniske beats.

Historieredigér

Eurodance music

Det hele startede i slutningen af 1980'erne, efter at punker- og rock'n'roll-genrene havde aftaget lidt hos de unge. Derfor manglede man så noget nyt at lytte til. Så dem som ikke hoppede med på grungebølgen, ja, de hoppede altså primært med på eurodance-bølgen.

Diskotekerne tog da også lynhurtigt imod denne nye genre med kyshånd. Alle var glade og imponeret af den nye banebrydende lyd af elektronik og sang[1].

Ligefra slutningen af 80'erne/starten af 90'erne til 1997 bankede denne genre rundt i alles bevidsthed. Radioerne elskede det, spillestederne elskede det, ja selv Per Stig Møller skulle havde været betaget af musikken. Men ak... Med tiden blev genreren meget upopulær[2] for folk i hele verden. Folk ville i stigende grad hellere lytte til det endnu mere hæslige fænomen: teenpop. Dog emigrerede hele eurodance-genren ikke over i teenpop. 'Heldigvis' overlevede brudstykker, og kan i dag findes i det moderne techno og almindelig rap.

Artister som lykkedes at slå igennem med mere end to numre:redigér

Voldsomt populære eurodance-numre:redigér

En af de største er naturligvis dansk!

Hvis du kan lide eurodance, så kan du garanteret også li':redigér

Glemte noterredigér

  1. I en naturligvis mere børnevenlig version, end hvad man hørte med f.eks. Lipps Inc.
  2. Folk mener at det højst sandsynligt er canadiernes skyld.