FANDOM

Esoterisk

Jeg har set Lyset!

"Som filosof er det min dybeste overbevisning, at alle mennesker, dyr og endda ænder, har en gudgiven ret til at finde den dybeste indsigt om verdens sammenhæng og hvordan man tænker klart... Men naturligvis kun folk, der er blandt mine disciple!"

~ Demokrit om eksoterisk filosofi

"Ah hva'? - snak dansk!"

~ Din bror om sine sproglige kundskaber

Esoterisme (græsk: ἐσωτερικός esōterikós "introvert og menneskefjendsk") er et fint fremmedord for en gammel skik med at holde folk udelukket fra sit sind, sine holdninger og sin viden, men tværtimod forbeholde skidtet for en lukket gruppe af personer, der er lige så socialt handikappede som én selv.

Årsager til Esoterismeredigér

Årsagerne som helhed afhænger af den enkelte sociale afviger og dennes gruppe af virkelighedsfjerne personager[1], men de mest gængse årsager udgøres af; Sikkerhed, Frygt og Visdom.

Sikkerhed
Når omgivelserne skal afholdes fra at kende til specifikke detaljer i en given sag, er det en lovsikret ret at de folkevalgte kan påberåbe sig at et møde skal foregå "for lukkede døre". Hvis denne situation oprinder, er det således et udtryk for, at de som repræsenterer os andre på snedig vis afholder selvsamme vælgere fra at vide på hvilken måde man repræsenteres[2].
  • Benyttes fx når byrådsmedlemmer indretter lokalplanen til egen vinding.
Frygt
Her tales om forskellige former for frygt[3], fx når Jehovas Vidner frygter at få at vide, at Jesus meget vel kan være korsfæstet på et kors i stedet for en pæl[4], eller når de malede goth-unger frygter at komme til at se anderledes ud.[5] En sekt som Jehovas Vidner vil da i givet fald holde visse ting hemmeligt, fx at analsex er forbudt for de indviede, medens goth-ungerne vil holde hemmeligt, at de inderst inde er nogle forvirrede teenagere med massive selvværdsvanskeligheder[6].
Visdom
Her tales om den der Dan Brown-mytiske,[9] super-hemmeligholdte viden om hvordan alting er skruet sammen.[10] Typiske eksempler på, hvem der menes at udføre det, er den Katolske Kirke, den Amerikanske Regering og Frimurerlogen. I sig selv er det en ret fjollet tilgang, for det meste af Vatikanbiblioteket er tilgængeligt, den Amerikanske Regering styres af NSA & CIA, og Frimurerlogen kan enhver søge ind i.[11]
  • Benyttes som regel, når man skal bilde sig ind, at man er vigtigere end pøblen.

Det stik modsatteredigér

Det er et fint ord, kaldet "Eksoterisme", og går ud på at fortælle alt og alle om alt og alle. Det bruges logisk set oftest af reality-"stjerner" om sig selv, politikere, når de tilsviner andre partier, og Breivik, da han udgav sin 1.500 siders indførsel i terrorismens fortræffeligheder.[12]

Spademanns Leksikon
Er i princippet eksoterisk, da encyklopædien jo handler om at fortælle hele verden om, hvordan selv samme i virkeligheden[13] hænger sammen. Enkelte afvigere taler om esoterisme i denne sammenhæng, men det er noget værre sludder.[14]

Esoteriske Tilføjelserredigér

  1. Såfremt vedkommende da kender andre end sin værge
  2. Nok det bedste - tænk hvis vi begyndte at stille spørgsmål
  3. Fx frygt for gåsedunspuder
  4. Hold hellere tæt med det overfor Vidnerne, hvis ikke du vil se dem græde.
  5. Fx ligne os andre til forveksling
  6. De værste tilfælde har ligeledes ADHD og "ordblindhed" at slås med
  7. Ligesådan Enhedslisten
  8. Som ikke skriver fast på Nationen!
  9. Jvfr. Den Hellige Gral
  10. Afsløring: det er skruet sammen med skruer
  11. Forudsat man har været klog nok til at blive født som mand
  12. Har nogen læst den???
  13. Hov - samme retorik som Jehovas Vidner!
  14. Dog skal det tilføjes, at den fulde viden er forbeholdt dem der tænker-, opfører sig-, har indsigt- og skriver som Spademænd