FANDOM

Esbjerg fB
E.f.B
Fulde navn Esbjerg fiskeButik
Grundlagt 1924
Stadion Blåt Wand Arena
Kapacitet 30.000 (med lidt god vilje)
Formand Ingen ved det
Cheftræner Jes Dorph-Petersen
Liga 1. Division
2014/2015 Afgang til de lavere rækker (igen)
Hjemmeside efb.webbyen.dk
Esbjerg Trøje
Hjemmedragt Hjemmeklud

Fodboldklubben Esbjerg fB er en klub, der holder til i Udkantsdanmarks hovedstad: Esbjerg. For selvom ringridning, traktor træk og fiskeri er de mest populære sportsgrene på disse egne, så besluttede byen i 1924 at de skulle have et forholdsvis respektabelt alternativ til de allerede eksisterende sportsgrene.

Meget mere end en fodboldklubredigér

Det er nemlig korrekt. For ligesom mange andre jyske fodboldorganisationer, valgte de jyske købstader at købe sig ind i ishockey, håndbold, basketball og hvad de nu ellers kunne finde på. Esbjerg fB valgte dog at fokusere på ishockeyen, eftersom byen tilfældigvis havde et forholdsvis respektabelt ishockeyhold i forvejen. Dillen tog altså sit højdepunkt i 2005 hvor man overtog administrationen fra forvirrede ishockeyfolk som snakkede om skandale og statskup, men de blev - ligesom meget andet fra Esbjerg - tiet ihjel i pressen.

Titler og hæderredigér

Esbjerg fB har desværre aldrig vundet det danske mesterskab, hvor de kunne tjene penge på det. Dvs at alle deres tidligere 5 mesterskaber skal findes før, dansk fodbold blev professionelt. Too bad. Det seneste nogensinde skal man tilbage til 1979 for at finde. Men dengang gik det jo også glimrende for fiskebyen i forvejen.

I og med at Esbjerg er Danmarks 5. største by, kunne DBU jo naturligvis ikke dy sig for, at sende lidt hæder afsted mod det vestjyske. Derfor valgte DBU at hædre klubben med den højst respekterede fair play pris i både 2003 og 2004 - så de kunne få lidt at juble af derovre. Og naturligvis blev disse to meget flotte titler fejret med bandeopgør hekseafbrændinger.

Fansredigér

Esbjerg fB er kendt for deres engagerede og entusiastiske fans, som ligefrem kan finde på at dukke op til både to og tre kampe i deres liv. Fælles for dem er, at de er iført vaders og dårlig ånde. Når de så står og brænder deres fodbold-chants af med en karakteristisk vestjysk dialekt, kan det for udenforstående være en kende svært at følge med.

30px-Cquote1 svg Wey-ow wohooo-ååhwææj! I fåw æ røw wåååu mææjj Woo-ææ! ÆæææfBæææ! 30px-Cquote2 svg
Esbjergfan (Lydik Lydiksen) om klubbens officielle slagsang.

Når Esbjergs fans ikke er i gang med at fiske se fodbold, er de i gang med at nikke skaller på Diskotek Havana.