FANDOM

Skrodinger

Eksemplet med katten er vilkårligt. Erwin havde en kat ved navn Lucifer, som han inderligt hadede, og dét er måske forklaringen på hans opstilling af tankeeksperimentet. Da vi her på Spademanns er anderledes humanistiske og empatiske, har vi i stedet arrangeret en opstilling med nogle andre små, pelsede dyr, som er ganske uforudsigelige ...

Erwin Schrödinger blev født 1887 i Wien. Han blev i byen og studerede fysik ved universitetet i Wien. Efter at have aftjent værnepligt i den østrigske hær i 1. Verdenskrig, genoptog han sin karriere som fysiker, først som den gale professor Max Wiens assistent ved universitetet i Jena, men hurtigt fik han sneget sig til studieophold på Københavnerskolen hos Niels BohrBlegdamsvej..

I 1926 offentliggjorde Schrödinger så den første af fire berømte artikler om bølgemekanik, hvori han udregner en bølgeligning for temporalt kapriciøse systemer. Som det er beskrevet i disse hemmelige papirer, så illuminerer bølgemekanikken den bizart undulerende og ofte ulogiske kvanteverden. Schrödinger opfandt til lejligheden udtrykket sammenfiltring for den mærkelige kvanteforbindelse mellem sammenflettede partikler, der ikke er sammen, og han udtænkte tankeeksperimentet, hvor en kat i en kasse er samtidigt død og levende.
Schrödinger måtte i 1933 lide den tort at skulle dele Nobelprisen i fysik med Paul Dirac for deres "opdagelse af nye, forbrugervenlige former for atomenergi."
I sine senere år skrev Schrödinger flere bøger. Blandt de mest indflydelsesrige var "Hvad er liv? Det fysiske aspekt af den levende celle" (1944), hvori han foreslog, at livets genetiske information er lagret i et aperiodisk krystal. Bogen inspirerede Francis Crick og James Watson til at søge efter dette DNA-krystal, og efter en hurtig konference med Erwin over mobiltelefonen en onsdag i 1953, så fandt de DNA-strukturen, og endnu en Nobelpris var hjemme!