FANDOM

"Let it be, let it be[1]"

~ Enya om sin beundring for det sidste Beatlesalbum

Enya1

Her er hun. Denne gang uden lyd på.

Enya (irsk: gælisk: Eithne Ní Bhraonáin[2]) hedder til daglig Anja Brønnum[3] og er en irsk sangsild og milliardær, som bor på et fortryllet slot ud til den keltiske kyst, lige over for det angiveligt fiktive sted Vinland.

De keltiske værdierredigér

Keltisk

Keltiske ord. Dette betyder: "Hus med indsø, grøn (og) søster, opdag med ved andre vandet (og/eller blokfløjte)."

Anja, Enya eller Eithne, om man vil, satser på keltiske værdier i sin kunst. Hendes astrale lyd og udstråling har gjort hende til en market-leader inden for New Age-musik og Folklore-industrien. Omsætningen på Riverdance-merchandise[4] blev gennem 90'erne og 00'erne øget med over 360 procent - efter skat! Samtidig sætter Anja/Eithne en høj pris på sin Corporate Governance kunstneriske integritet[5] (KI). Ved årsregnskabet 2001-2002 toppede Enyas KI-værdi med 585.000 millioner Euro (ca. en fantasillion DKK), mens selskabets goodwill blev opskrevet med 36 procent på den indre PE-værdi.[6]

Enya som sexobjektredigér

Da kvieøjede, tækkeligt klædte katolske tøser med en nogenlunde røv altid har tiltrukket os mænd, så bliver ingen vel forbavsede over, at årsagen til at damen i dag bor på et magisk trylleslot med skudsikre ruder er, at dusinvis af mandlige stalkere siden 1988[7] nådesløst har forfulgt hende, fra Killarney til Kingston, Jamaica. Alt sammen blot for at flå hendes spindelvævstynde gevandter af og voldbolle hende på en bautasten. Denne primitive adfærd har fået Enya til at låse sig inde i et tårnværelse med udsigt til Camelot, hvor hun fyrer lidt tjald,[8] mens hun sidder og væver løs og kigger sig i spejlet og af og til bryder ud i sin æteriske sang, så den flyder ud over Liffey og hen til Howth Castle, begge lokaliteter mytologiske steder i den gæliske folklore. Nå, men det korte af det lange er, at Enya altså er gået i kloster.[9]

Enyaunoderredigér

  1. A Day without Rain. We hate Rain!
  2. Gallisk navn
  3. Hun er, trods navnet, ikke dansk
  4. Bl.a. med de berømte scener fra omklædningsrummet
  5. Etableret vha. bl.a. fokusgrupper
  6. Eller hvad det nu hedder blandt investeringsfolk
  7. Hvor de første nøgenbilleder blev trykt
  8. Pot
  9. Hun er blevet medlem af en buddhistisk munkeorden, ja: en munkeorden!