FANDOM

En Verden Udenfor1

Efter 20 år i fængslet, var den bedste aften dog alligevel den aften, hvor man fik lov at smøre destilleret gedelorttaget

"Vi ses i Chihuahuaheteñejo, eller Chitzitciplano, eller hvad var det nu?"

~ Dig om hvorfor du ikke ville overleve i et fængsel

En Verden Udenfor er en amerikansk film, som handler om, hvor sjovt og spændende livet kan være i et rigtigt fængsel. I Amerika hedder filmen The Shawshank Redemption, og den er lavet af instruktør og manuskriptforfatter Frank Darabont, som har haft den fornøjelse at omskrive rædselsforfatteren Stephen Kings novelle fra 1982 med titlen Rita Hayworth and the Shawshank Redemption. Fængslet i filmen er en tro kopi af det nu nedlagte Mansfield Ohio Correctional Institution and Butplug Reformatory.

30px-Cquote1 svg Frygten kan holde dig fanget, håbet kan sætte dig fri 30px-Cquote2 svg
Stein Bagger om sin alt for korte tid i fængsel og de ret dejlige oplevelser han fik i den fælles brusekabine

Analyse og konklusionredigér

En Verden Udenfor2

Andy Dufresne og Red levede livet til deres dages ende. De fik to børn sammen

I filmen er Tim Robbins (spillet af Tom Hanks) en dengset hustrumorder og bankmand, som er uskyldig. Morgan Freeman er filmens kloge neger og pusher. Tim bliver voldbollet af en flok nazister, og Morgan skaffer ham en hakke og en plakat med en babe. Så skaffer Tim øl og spiller opera, hvilket giver ham noget mere tid i hullet, så han får stunder til at udklække nye planer. Til sidst knalder Tim fængslets chef og stjæler hans penge, før han flygter i en septiktank, der bliver ulovligt dumpet i Stillehavet. Han skyller op som strandvasker og sender Morgan et "Get out of Jail-freecard", så han bliver sluppet ud i en fremmed og fjendtlig verden. En dag går Morgan helt tilfældigt ude i skoven, og i et stengærde under en kokospalme finder han en billet til Mexico. Han tager sydpå, møder Tim igen, og de går på bar og drikker Margaritaer indtil den lyse morgen. Herefter slutter filmen.