Spademanns Leksikon
Spademanns Leksikon

Her ses Emma, umiddelbart efter hun hørte om Smiley-mærkningen, som hun nok ikke kommer til at nyde.

Emma Frederiksen (pigenavn Petersen - måske omvendt) er en fedladen ølskænkerske der som en god sådan, altid holder sig i baggrunden og står klar som sjælesørger når konen/jobbet/samfundet o.lign. ikke forstår en mands "naturlige" behov for at vågne op i en rendesten, stinkende af pis med en tom tegnebog og mindet om en improviseret rafle-turnering i Istedgade.

Desværre har hun en tendens til at blande sig i andre folks privatliv bare fordi man i en brandert kommer til at nedgøre kvinder generelt, medens man sidder savlende af druk i hendes dagligstue af en ølhal, medens ens unger står og trækker én i ærmet og siger noget om "mor - kuffert - bedstemor - på besøg i en måned - skilsmisse".

I afsnit nummer 251 render Emma forvirret rundt i Christianshavns gader og stræder med en død og hørmende mammut nede i sine mormortrusser, der i øvrigt er blevet syet med stoffet fra et kasseret cirkustelt. Meyer mister i samme afsnit sin sydsjællandske oldingemødom på én af de spidse stødtænder, der rager ud under Emmas blondetrussekant. Flyttemand Olsen fejrer Meyers seksuelle debut med et par kasser øl nede i Emmas rottehul.