FANDOM

ArpadElo

Ved hjælp af voldsomt dyre MRI-scannere [1] og videnskabelig frenologi er det lykkedes Ekstra Bladet at fremstille et fantom-billede af Arpad Elos sjælstilstand, hvilket skulle være den,[2] man ser herover til højre[3]

Arpad Emrick Elo blev døbt Élő Árpád Imre [4] om søndagen i en eller anden ungarnsk landsbykirke, men først blev han født om tirsdagen den 25. august 1903 i Egyházaskesző i sagnlandet Ungarn, og han døde om torsdagen den 5. november 1992 i Bækmark ved Skornsing,[5] som ligger ovre vest. Han boede i rigtig lang tid i Amerika, hvor han dyrkede fysik, fravær og algoritmer, når han ikke havde travlt med at spille skak eller ligge i ske med sine unge studineruniversitetet.

Men hvorfor skal vi høre om Elo?redigér

Jo, Arpad blev en skønne dag formand for alle skakspillerne, og så opfandt han et system,[6] der gav points for vundne kampe til døden skakspil, og den som hans algoritme valgte som vinder, han fik flest points og blev glad og fik en medalje.

Disse points gav spilleren rating, så man kan se, hvor mange skakspil en skakspiller har vundet ved at kigge ned i hans rating.[7] Dén slags viden er jo vigtig for ethvert dannet menneske, men ...
Google2
Den mægtige søgerobot Google er fuldstændig pjattet med Elo.

Facebook Likeoritmenredigér

Som et spin off fra massageannoncerne i frokostbladene og dating-siderneinternettet har det sociale websted Facebook nu implementeret dén algoritme, der forklarer, hvorfor netop du har så mange højtuddannede og kendte mennesker som dine personlige venner på FB.[8]
Det virker på dem simple måde, at hver gang du "liker" noget som helst hos en af dine FB-venner, så får vedkommende points i forhold til, hvor mange points du har fået fra andre på FB. Hvis du har få like-points på kontoen, så har du lav status, og så kan du ikke give så mange points fra dig. Hvis du derimod er kendt og populær eller god til at få opmærksomhed,[9] så tiltrækker du andre kendte, som Arpads algoritme - set ud fra et ganske rationelt synspunkt - vil udøve lidt markedsøkonomi med den populære persons hjemmeside og lade de andre kendte komme til fadet i stedet for de fattige barndomsvenner og den kedelige familie.
Op til flere sexbureauer i cyberspace anvender i dag Elogoritmen til at optimere deres klienters potentielle orgasmer. I stedet for likes benytter man sig hér af at "swipe" folk til øst og vest, alt efter om man kunne tænke sig at gennemføre kønsakten med dem i en nærmere, men ikke uspecificeret fremtid.

Beslægetde emernredigér

Ole dapraredigér

  1. Dem der med magneter, som Simon Spies fik indført i Hvidovre
  2. Ay, caramba!
  3. sådan gør vi journalister jo! Først finder vi på noget, der ikke passer, og så lader vi som om, vi lige har hørt det fra nogle andre + at vi har en undskyldning for at bringe alle nøgenbillederne
  4. pudsigt nok hed hans storebror Ole
  5. Redaktionen har senere erfaret, at der var tale om den tyske by Stromfeld, der ligger i Wiedersachsensinn
  6. også kendt som Elo-ratingen
  7. det er ligesom i bold: en sejr giver tre point, uafgjort ét point og ellers nul
  8. Ja, vi hér på Spademanns har ikke og kender definitivt ikke nogen kedelige eller 'uinteressante' mennesker (selv om at vi godt kender en, der er handicappet, og en jøde)
  9. evt ved at vise lidt hud eller spørge efter sugar-mamas