FANDOM

Elefantorden

Elefantordenen er i sagens natur meget tung. Derfor har Mærsk-McKinney fået lavet en plasticudgave, så han ikke kollapser til royale ceremonier.

Metode til at holde orden på de Kongelige elefanter som regenten har fået af udenlandske statsoverhoveder. Anden betydning kan være hæderstegn i forbindelse med ovenstående.

Baggrund redigér

Da HM Kong Frederik 9. fik en han- og en hunelefant af den thailandske konge, var det nødvendigt at oprette et korps af dyrepassere til at passe elefanterne og holde orden i buret. Disse dyrepassere fik titlen Ridder af Elefantordenen, meget lig en skovrider. Disse dyrepassere blev uddannet af kongelige thailandske elefantpassere, de såkaldte Tao-Rai[1]

Betydning i dag redigér

I dag bruges titlen Ridder af Elefantordenen primært som hædersbetegnelse, og udnævnelser sker på samme basis som Det Kongelige Hofkrybskyttekorps. Elefantordenen er blevet et betydelig mere almindelig hæderstegn, og årligt udnævnes mere end 3.476 statsborgere som Riddere af Elefantordenen. Af disse er de 2.732 rigtige mennesker. Der sker dagligt stadigt flere udnævnelser af Elefantriddere, og forsætter den nuværende eksponentielle udvikling, vil alle danskere, statistisk set, være Riddere af Elefantordenen i år 2054.

Af betydningsfulde udenlandske modtagere kan nævnes:
• Opfinderen af dåseflødeskum, Louis Pasteur
• Den østrigske Familieminister, Josef Fritzl
• Jamaicas generalguvernør, Harrison Ford
• Skuespillerinden Andrea Bocelli

Hierarkisk placering redigér

Set ud fra et hierarkisk ordenssystem, er Elefantordenen som hæderstegn placeret mellem Dansk Kyllingeopdræts Hæderstegn og Luftvåbnets Flyverkors. Dette giver en modtager af Elefantordenen en national rangplacering af 432. grad.

Anvendelse redigér

Officielt bør man kun bære Elefantordenen til sin egen begravelse, men Ordenskapitlet tillader, at det også benyttes til børnefødselsdage, til julefrokoster og ved mærkedage såsom 327-året for slaget ved Mbutho.
Hos mænd bæres Elefantordenen på indersiden af venstre bukselomme, eller på undersiden af højre sok.
Kvinder bør bære deres Elefantorden i armhulen eller på venstre lår. Da Birthe Rønn Hornbech er besidder af Elefantordenen, er det blevet forbudt kvinder at bære den nøgen.