FANDOM

EPO sangen

EPO sangen

Københavnsk reklamefilm for EPO

EPO (eller Erythropo... et-eller-andet), er et ganske naturligt hormon som produceres i de indre organer, for at gøre produktionen af de røde blodlegemer mulig. Det er en ganske nødvendig process, eftersom de røde blodlegemer som bekendt transporterer ilt til musklerne.

EPO i sportens verden redigér

30px-Cquote1 svg Jeg har ikke taget doping 30px-Cquote2 svg
Bjarne Riis
30px-Cquote1 svg Jeg har taget EPO 30px-Cquote2 svg
Bjarne Riis

Er forvirringen stor? Det skal man ikke lade sig narre af, for EPO er rent faktisk ikke et dopingmiddel som det ellers fejlagtigt er blevet fremstillet som, af bl.a. Antidoping Danmark. EPO er som sagt et naturligt hormon som bidrager til transporteringen af ilt rundt i kroppen. Antidoping Danmark, vil tilsyneladende - af uklare årsager - stoppe denne transportering som i yderste tilfælde kan forårsage kvalme, hoste og død. Det er endvidere blevet bevist af talrige kinesiske forsøg, at man ikke kan leve uden EPO i kroppen, så hvordan og hvorfor Antidoping Danmark vil have 130 veltrænede mandlige cykelryttere til at cykle Frankrig rundt uden EPO, er en gåde for mange holdejere.

Historie redigér

EPO blev for første gang benyttet omtrent tilbage i år -200.000, da mennesket for første gang kom frem på Jorden. Antidoping Danmark ønsker tilsyneladende at stoppe denne fremgang, hvis man sætter sig op på en cykel.

Personer redigér

Zulu's sommerbio maskot hedder Epo.