FANDOM

Dikkedar

Verdens fornemmeste avls-dikkedar!

Dikkedaren er et pattedyr der lever i ørkenen, og som menes at være beslægtet med kamelen og drommedaren. Den lever vildt det sydlige Algeriet, Marokko og i Odense Zoo. Dikkedaren har ingen pukler, og pukler ikke.

Funktionredigér

Dikkedaren danner efter sigende en fremragende mælk med en mild bismag af honning og dadler, der af de lokale bliver brugt til at lave de meget berømte Dikkedar-pandekager der ses i hele Nordafrika, selvom de udenfor Algeriet og Marokko primært laves af æsel-mælk. Når man har malket dikkedaren, frembringer den en morsom brummen der mest af alt minder om lyden fra en glad gris der bedækker en havetraktor. Dette gælder begge køn da hannerne også kan malkes, selvom det kun sjældent finder sted.

Dikkedaren er som hesten mulig at ride på, men pga. den delikate mælk benyttes dikkedaren oftest som et afslappende og masserende transportmiddel for stressede kontorarbejdere. Dikkedaren kan bruges som et sportsdyr, men da der kun afholdes mesterskaber i dikkedarridning én gang hvert 16. år, er det ikke en funktion der vægtes særligt højt af ejerne.

Populærkulturenredigér

Er et sted hvor Dikkedaren aldrig optræder.