FANDOM

En detektiv er en mand, der går rundt og taler detektivsprog til både de gode og de onde og til damerne. Detektiven er altid en mand, og han optræder ofte i detektivromaner, hvor han sidder på sit usle kontor og drikker whisky og fintænker, indtil den her dulle valser ind og siger:
- Mr Pavlov, De er den eneste, som kan redde mig!
- Jeg har aldrig mødt en dame, som ikke forstod en af mine vitser eller et skud fra hoften, svarer Philip Pavlov, uden at cigaretten vipper i hans mundvig.
En tynd blå røg stiger op i solstriben over det fedtede palisander-skrivebord. En søvnig, mexicansk flue summer dovent gennem støvpartiklerne i det gyldne eftermiddagslys.
- BLAMMMMM!!!!!
Philip Pavlov har gjort kort proces med mex'en, som vingeskudt styrter mod det fedtede Bokhara-tæppe på gulvet i kontoret. Han blæser røgen fra mundingen af sin kortnæsede Smith & Wesson .38 Police Special og lægger den tilbage i skrivebordsskuffen, hvor Old Grand Dad hviler i forvejen. Kvinden er forsvundet, og freden sænker sig atter over kontoret. Udenfor høres et mariachi-band i det fjerne
Ovenstående er et ekstrakt fra en typisk dag for en privat detektivarbejdet. En anden slags detektiv i en noget lignende funktion er politidetektiven, som fortrinsvis træffes i tv-serier. Som en sidste kuriositet kan nævnes de kvindelige journalister, der opklarer forbrydelser. De er også meget dygtige og eksisterer rent faktisk både i virkeligheden og i de gode gamle dage. Desværre har dette endnu ikke udmøntet sig i et tilsvarende højt antal Cavlingpriser.

Berømte detektiverredigér