FANDOM

Sagaer

Her ses et moderne genoptryk af de islandske sagaer.

De Islandske Sagaer er en samling gamle eventyr indsamlet af en nordmand på vegne af Danmark. Eventyrerne udspiller sig primært i årene 870 til 1030, hvilket placerer halvdelen af eventyrerne umiddelbart før Gorm den Gamle blev konge. Eventyrerne er alle til hobe nedskrevet i middelalderen.

Indholdredigér

Den Første Halvdelredigér

Også kaldet "Landnamstiden", er en række pre-gotiske og dybt deprimerende fortællinger om vikinger der får problemer med makrelfiskeriet pga. fiskerikvoter pålagt de arme islændinge af Frankerriget. Heltene i disse fortællinger, hedder alle sammen Niels, Ryan (udtalt på jysk) og Halfdan, og ingen af dem ser en fremtid i norsk fiskeindustri, hvorefter de i begyndelsen af fortællingerne flygter til Island. Island er på dette tidspunkt en fri stat, men er stadig underlagt frankerne gennem indviklede aftaler - kaldet en "Ed" - der pålægger sanktioner i form af død og ødelæggelse, hvis de fisker mere en 17 tons makrel henover sommeren.

Den Anden Halvdelredigér

Også kaldet "Sagatiden", handler om Islands storhedstid. To slægter følges, kaldet hhv. Njal og Gylfaginningdottir, der konkurrerer indbyrdes, dels om magten over Islands 3000+ indbyggere, og dels over en monopol-lignende kontrol over makrelkutterne i hele nordatlanten. Fortællingen slutter med Erik den Røde der får nok af sin fars oldnordiske kontrol over Radio-og TV-fabrikken Bella[1] makrelfiskerne, og drager til Grønland hvor han åbner en konkurrent der senere bliver kendt under navnet "Royal Greenland".

Vigtigtredigér

  1. TV-serien "Krøniken" er indspireret herfra.