FANDOM

Dannelse er en proces der over tid tildeler en given person, en grundlæggende indføring i forskellige kulturfænomener og de fornødne evner til at aflæse sociale koder i forskellige samfundslag, for dermed at kunne begå sig udenfor sine umiddelbare omgivelser. Og - hypotetisk set - også blandt fremmede kulturer. Dette udføres i Danmark så bedst ved at give den enkelte en grundig indføring i bogen "Det Forsømte Forår", lidt analyse af diverse digtsamlinger og et lynkursus i fremmedsprog.

Spademanns Fupskoleredigér

Hvis du gennemgår nedenstående lister, og faktisk sætter dig ind i det vi henviser til, vil du kunne fuppe dine omgivelser godt og grundigt. Du vil ikke kunne afkode andres adfærd, og slet ikke forsvinde sporløst i et fremmed miljø, men du vil kunne narre svage sjæle fra samfundets åndelige bund[1], til at tro, at du faktisk er dannet.

Socialgruppe Bøger du skal læse Film du skal se Ord du skal lære
1 Hvad som helst af Dostojevskij. Alle dokumentarer, som ikke er lavet af Michael Moore. Derivat, Oligarki og Rungsted.
2 "Bogen om fradrag i erhvervsdrivende virksomheder" og "Shakespeares Samlede Værker". Hvad som helst man lyster, så længe det ikke er lavet af Erik Clausen. Topskattelettelse, Socialkonservatisme og Finkultur.
3 "Fra Socialstat til Minimalstat" og "Ringenes Herre". Alt af Woody Allen. Indretningsarkitekt, Randzone og EU-forordning.
4[2] "Det Forsømte Forår" - intet andet. Film af Michael Bay og "Olsen Banden". Flexlån, Lømmelpakke og Politikerlede.
5 Pjecer udsendt af Anonyme Alkoholikere. "Bænken" og "Deep Throat". Kontanthjælpsloft, Aktivering, Kamphund, DF og Kim Larsen.

Noterredigér

  1. Jf. Liberal Alliance og fodboldfans fra Randers & Københavns Vestegn.
  2. Det er statistisk denne gruppe du befinder dig i.