FANDOM

Damhussøen (ikke: "Damhus Sø") er en , som ganske misvisende ikke ligger i den københavnske bydel Damhus. Istedet ligger søen mellem Rødovre, Hvidovre, Valby, Frederiksberg, Vanløse og Geneve. Søen blev grundlagt engang i Middelalderen af vrede borgere, som syntes at der var alt for langt til andre vandområder i nærheden. Det er i hvert fald den officielle forklaring. Eksperter på området påstår derimod hårdnakket, at de lokale var utilfredse med ikke også at have en vold, hvilket førte til opførelsen. Senere måtte man også inddæmme søen, da man pludselig besluttede at asfaltere kongevejen til Roskilde i 1621.

I dag fungerer stisystemet rundt om søen som udflugtssted for kvinder som snakker om slankekure som selv er for fede og generelt andre fede mennesker der flæber på tv. Når disse er ude at motionere, tager en rundtur ca. 7 timer. Medmindre de tager deres segway - så kan turen klares på den halve tid.

D. 4. november 2010 blev søen fredet af EU-Domstolen. Noget som vakte stor utilfredshed hos Danmarks Naturfældningsforening.

Fakta om søenredigér

  • Der er ingen fakta i søen
  • Det er en sø
  • Overfladearealet er på 46 hektar - svarende til 2 milliarder kvadratmeter (eller fem fodboldbaner)
  • Gennemsnits dybden er på 18 meter
  • Det er ulovligt at bade i søen - medmindre du er en and
  • Ingen har nogensinde krydset søen i traktor
  • Du må ikke tisse i søen, da den er en del af Københavns vandforsyning

Se ogsåredigér